Danske Uber-chauffører frygter slet ikke at blive overflødiggjort af selvkørende biler

Uber har udviklet en førerløs bil, men hvad betyder den for Ubers chauffører?

Artikel top billede

Uber har netop offentliggjort, at virksomheden er begyndt at teste selvkørende biler i den amerikanske by Pittsburg. 

De nye biler er led i et samarbejde med det amerikanske universitet Carnegie Mellon, der har til formål at udvikle en selvkørende bil.

Men Ubers chauffører frygter ikke, at de snart bliver arbejdsløse, hvis Uber i fremtiden kan sende selvkørende biler på vejene. 

Det siger Nicolai Jørgensen, der er talsmand for Uber Partner Foreningen Danmark, der er den danske forening for Uber-chauffører.

"Jeg tror, at det bliver endnu et supplerende produkt i rækken af de produkter, som Uber i forvejen tilbyder. Så jeg ser det ikke som en trussel. Især fordi en stor del af Uber-oplevelsen netop er det sociale element, der ligger i samtalen mellem chaufføren og passageren, og det kommer du til at gå glip af i en selvkørende bil," siger han til Computerworld.

Læs også: Her er Ubers nye selvkørende "superhelte-bil"

Skal være tilgængelig som rindende vand

Uber oplyser i et blogindlæg at virksomheden investerer i udviklingen selvkørende biler, fordi det i sidste ende kan føre til transportløsninger, der bliver både billigere og mere tilgængelig.

"Vores ambition er, at skabe en transportløsning, der er ligeså pålidelig som rindende vand," skriver Uber i blogindlægget.

Nicolai Jørgensen forklarer dog, at han ikke forventer, at vi vil se førerløse Uber-biler betjene kunder i Danmark i løbet af de næste mange år.

"Jeg tror ikke, at det er noget, der kommer til at ske i løbet af de næste otte til ti år. Men i sidste ende tror jeg, at det er en god udvikling. Her i Uber Partner Foreningen mener vi, at det i sidste ende er noget, der kommer os til gavn, hvis Uber er i stand til at tilbyde en bred palette af tjenester, der appellerer til så mange kunder som muligt," siger han.

Når du snakker med de andre chauffører, hvad er holdningen så til de selvkørende biler?

"Det er faktisk ikke noget, som vi taler så meget om. Jeg har talt lidt om det med nogle af vores passagerer, og der er da nogle af dem, der synes, at det lyder som en sjov ide."

"Og der er da helt sikkert også et kundesegment, der synes, at det er interessant med selvkørende biler," siger han. 

Nicolai Jørgensen forventer desuden, at der er nogle trafiksikkerheds-spørgsmål, der skal afklares før, at Uber kan få tilladelse til at anvende føreløse biler i den danske trafik.  

Læs også:
Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde  

Uber-CEO om fremtiden: Alle biler skal være Uber-biler

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S