Artikel top billede

Har kostet millioner: 3 ramt af Fonas nedtur og truende kæmpefusion

Teleselskabet 3's indtjening falder for første gang i mange år. Grunden skal ifølge selskabet findes i Fonas kollaps samt investeringer i lobby-arbejde.

For første gang i mange år må teleselskabet 3 konstatere, at indtjeningen i et regnskabsår er lavere end året før.

Selskabets netop offentliggjorte resultat for 2015 viser en indtjening før skat på 346 millioner kroner - 12 millioner kroner mindre end i 2014.

Også omsætningen er faldet ganske markant. Selskabets omsatte i 2015 for 200 millioner kroner mindre end i 2014.

Flere kunder

Selskabet peger på, at telemarkedet i 2015 har været præget af hård konkurrence og priskrig, som har drevet priserne i bund.

Det er noget, der har ramt alle de store teleselskaber herhjemme, som i begyndelsen af året nedskrev deres samlede værdi med hele 7,7 milliarder kroner.

Det kan du læse mere om her: Dansk teleindustri i krise: Førende teleselskaber har nedskrevet for milliarder

Trods de faldende nøgletal erklærer selskabet sig tilfreds med resultatet - ikke mindst fordi selskabet har haft en ganske pæn tilgang af kunder i årets løb, hvor 64.000 nye kunder er kommet til.

3 havde ved årsskiftet 1,15 millioner kunder i Danmark, og selskabet håber, at det kan øge dette tal med yderligere 100.000 danske kunder i indeværende år.

Fonas nedtur har kostet

Blandt årsagerne til de faldende tal peger 3 selv på, at selskabet har brugt mange penge på at påvirke den planlagte fusion mellem ærkerivalerne Telenor og Telia i negativ retning.

Fusionen endte med at gå i vasken, hvilket du kan læse mere om her: Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

3 kastede inden da mange millioner kroner efter blandt andet advokater og forskellige former for lobby-indsatser i forsøget på at modarbejde fusionen, som ville have placeret selskabet i en ugunstig position i klemme mellem to meget store spillere - TDC og Telia/Telenor - hvis den var blevet ført igennem.

Det kan du læse mere om her:  Droppet Telia/Telenor-fusion vil ramme TDC hårdt - men er en kæmpefordel for 3

Et anden punkt, som har kostet mange penge, har ifølge 3 været en såkaldt shop-in-shop-aftale med Fona, som 3 betalte for at have bemandede 3-butikker inde i en lang række Fona-butikker.

Aftalen kastede imidlertid aldrig det ønskede mersalg af sig, da Fona i takt med kædens accellerende nedtur oplevede, at kunderne fravalgte Fona-butikkerne.

Nedturen endte med, at Fona lukkede langt de fleste af butikkerne.

Det kan du læse mere om her: Overblik: Slut med det danske folke-klenodie Fona: Hvordan kunne det gå så galt?

"Resultatet for 2015 viser med al tydelighed, at det var et barsk år på mobilmarkedet, der var præget af hård konkurrence, priskrig og en varslet fusion. Når vi på trods af dette formår at fortsætte en positiv udvikling, skyldes det i høj grad fokus på en effektiv drift og en insisteren på at forbedre kundeoplevelsen. Dette var med til at sikre os den fornødne vækst i kundebasen og dermed også et tilfredsstillende resultat på bundlinjen set i forhold til årets gang," lyder det fra 3's administrerende direktør, Morten Christiansen.

Læs også:

Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud

TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne

Telia-topchef: Derfor dropper vi fusion med Telenor: "Vi er ekstremt skuffede"

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere