Artikel top billede

Har kostet millioner: 3 ramt af Fonas nedtur og truende kæmpefusion

Teleselskabet 3's indtjening falder for første gang i mange år. Grunden skal ifølge selskabet findes i Fonas kollaps samt investeringer i lobby-arbejde.

For første gang i mange år må teleselskabet 3 konstatere, at indtjeningen i et regnskabsår er lavere end året før.

Selskabets netop offentliggjorte resultat for 2015 viser en indtjening før skat på 346 millioner kroner - 12 millioner kroner mindre end i 2014.

Også omsætningen er faldet ganske markant. Selskabets omsatte i 2015 for 200 millioner kroner mindre end i 2014.

Flere kunder

Selskabet peger på, at telemarkedet i 2015 har været præget af hård konkurrence og priskrig, som har drevet priserne i bund.

Det er noget, der har ramt alle de store teleselskaber herhjemme, som i begyndelsen af året nedskrev deres samlede værdi med hele 7,7 milliarder kroner.

Det kan du læse mere om her: Dansk teleindustri i krise: Førende teleselskaber har nedskrevet for milliarder

Trods de faldende nøgletal erklærer selskabet sig tilfreds med resultatet - ikke mindst fordi selskabet har haft en ganske pæn tilgang af kunder i årets løb, hvor 64.000 nye kunder er kommet til.

3 havde ved årsskiftet 1,15 millioner kunder i Danmark, og selskabet håber, at det kan øge dette tal med yderligere 100.000 danske kunder i indeværende år.

Fonas nedtur har kostet

Blandt årsagerne til de faldende tal peger 3 selv på, at selskabet har brugt mange penge på at påvirke den planlagte fusion mellem ærkerivalerne Telenor og Telia i negativ retning.

Fusionen endte med at gå i vasken, hvilket du kan læse mere om her: Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

3 kastede inden da mange millioner kroner efter blandt andet advokater og forskellige former for lobby-indsatser i forsøget på at modarbejde fusionen, som ville have placeret selskabet i en ugunstig position i klemme mellem to meget store spillere - TDC og Telia/Telenor - hvis den var blevet ført igennem.

Det kan du læse mere om her:  Droppet Telia/Telenor-fusion vil ramme TDC hårdt - men er en kæmpefordel for 3

Et anden punkt, som har kostet mange penge, har ifølge 3 været en såkaldt shop-in-shop-aftale med Fona, som 3 betalte for at have bemandede 3-butikker inde i en lang række Fona-butikker.

Aftalen kastede imidlertid aldrig det ønskede mersalg af sig, da Fona i takt med kædens accellerende nedtur oplevede, at kunderne fravalgte Fona-butikkerne.

Nedturen endte med, at Fona lukkede langt de fleste af butikkerne.

Det kan du læse mere om her: Overblik: Slut med det danske folke-klenodie Fona: Hvordan kunne det gå så galt?

"Resultatet for 2015 viser med al tydelighed, at det var et barsk år på mobilmarkedet, der var præget af hård konkurrence, priskrig og en varslet fusion. Når vi på trods af dette formår at fortsætte en positiv udvikling, skyldes det i høj grad fokus på en effektiv drift og en insisteren på at forbedre kundeoplevelsen. Dette var med til at sikre os den fornødne vækst i kundebasen og dermed også et tilfredsstillende resultat på bundlinjen set i forhold til årets gang," lyder det fra 3's administrerende direktør, Morten Christiansen.

Læs også:

Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud

TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne

Telia-topchef: Derfor dropper vi fusion med Telenor: "Vi er ekstremt skuffede"

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2023

På SAP Excellence Day 2023 får du det fulde overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

13. april 2023 | Læs mere


Digitale forretningsprocesser 2023

Virksomhedens digitale processer er fuldkommen afgørende for, hvor hurtigt du kan transformere forretningen, udvikle nye forretningsmuligheder skabe overblik og rapportere effektivt, hurtigt og retvisende. Samtidig er de digitale processer – i tæt samspil med dine systemløsninger – afgørende for samarbejdet med partnere og leverandører – og for den oplevelse og værdiskabelse, du tilbyder ansatte og kunder. Herunder for ambitionerne om at skabe og tilpasse de muligheder, der karakteriserer en moderne arbejdsplads.

18. april 2023 | Læs mere


Digital bæredygtighed - den grønne transformation er over os

Kom med, når vi i giver et overblik over, hvordan nogle af de mest innovative it-selskaber går til bæredygtighed som forretningsområde - og hvorfor de har valgt at sætte ind på netop bæredygtighed som område. Du får også indblik i, hvordan innovative virksomheder udvikler teknologier direkte rettet mod øget bæredygtighed - og inspiration til, hvordan du selv kan komme videre med bæredygtigheden og blive en del af det spirende kæmpemarked for bæredygtighed - en af verdens for tiden tungeste dagsordener.

25. april 2023 | Læs mere