EU's konkurrence-kommissær Margrethe Vestager skyder med skarpt imod Google.

Her er anklagerne imod Google - Skader kunderne og kvæler udviklingen

Google skader både sine kunder og den teknologiske udvikling med sine ufine forretningsmetoder. Så hårde er anklagerne fra EU-Kommissionen i to nye kæmpesager.

Google misbruger sin dominerende position på søge- og reklamemarkedet til at give sine egne tjenester en uretfærdig fordel frem for konkurrenter.
Det er essensen af den ene af de såkaldte Statements  of Objection (SO), som EU-kommissionen har afleveret til Google i dag.

Kommissionen anklager blandt andet Google for at bryde EU's regler ved at tvinge en række kunder til at afvise reklamer fra søgefirmaets konkurrenter.

Men anklagerne fortsætter, og selvom det kan lyde tørt, er der tale om alvorlige brud på EU's regelsæt. Det understreger konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

"Google har ikke ret til at hindre andre firmaer i at konkurrere og innovere. I dag har vi styrket vores sag om, at Google har favoriseret dets egen sammenligningstjeneste for e-handel i dets søgeresultater," udtaler kommissæren.

Det handler sagen om
De mange anklagepunkter har et fælles udgangspunkt. Nemlig at Google har forhindret reel konkurrence.
 
Blandt andet mener EU-Kommissionen, at Google systematisk har favoriseret sin egen sammenlignings-tjeneste for e-handlende.

"Kommissionen er bekymret over, at brugere ikke nødvendigvis ser de mest relevante resultater på deres søgninger - det er til skade for forbrugerne og kvæler innovation," slår kommissionen fast i en pressemeddelelse.

EU-Kommissionen er også utilfreds med en række krav, som Google i løbet af de seneste 10 år har stillet til kunder.

Google har blandt andet krævet:
  • at hjemmesider, der viste målrettede reklamer ved hjælp af Google, ikke måtte vise målrettede reklamer via andre firmaers løsninger.
  • At få de mest fremtrædende reklamepladser på kundernes hjemmesider, og at konkurrerende reklamefirmaer ikke måtte vise målrettede reklamer ved siden Googles reklamepladser.
  • At Google skulle godkende ændringer i visningen af reklamer fra konkurrerende reklameselskaber
Google mener selv, at det tværtimod har haft en positiv effekt på konkurrencesituationen.

"Vi mener, at vores innovationer og produktforbedringer har øget valgmulighederne for europæiske forbrugere og fremmer konkurrencen. Vi kigger nærmere på Kommissionens reviderede sager og giver et detaljeret svar i de kommende uger," lyder udmeldingen fra søgefirmaet

Google har nu op til 10 uger til at svare på anklagerne.

Læs også: EU åbner stor Android-sag mod Google




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Kørekort-app sætter download-rekord: Blev hentet over en halv million gange det første døgn - se de første download-tal her
På et enkelt døgn blev den nye kørekort-app hentet over en halv million gange, viser download-tal fra Digitaliseringsstyrelsen.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.