Hver sjette vognmand har ikke en hjemmeside: "Hvis de ikke digitaliserer, går kunderne et andet sted hen"

Logistikbranchen skal digitaliseres, hvis den skal følge med udviklingen. Men det er ikke helt let i en verden, da hver sjette vognmand ikke engang har en hjemmeside.

Artikel top billede

Sådan her fremtidens papirbunke ud, hvis transportbranchen skal ind i det 21. århundrede. (Foto: © STANCA SANDA / Alamy / STANCA SANDA / Alamy)

Logistikbranchen er tvunget til at digitalisere, hvis den skal følge med tiden.

For kunderne er simpelthen for godt vant til at finde sig i mindre end det komplette overblik.

Det mener Kuno Lange Jensen, it-direktør i Scan Global Logistics (SGL), der er et dansk logistikfirma, som blandt andet arbejder med transport af nødhjælp.

"Hvis man ikke digitaliserer, kommer kunderne til at gå et andet sted hen. Vi er jo alle sammen forbrugere, og vi gider ikke en leverandør, der ikke kan levere den samme service som de andre."

Direkte kontakt til chaufførerne

For et firma som Scan Global Logistics, der blandt andet har en række nødhjælpsorganisationer som kunder, betyder det, at kunderne kræver de samme ydelser, som almindelige forbrugere er vant til.

"Folk er vant til track and trace fra privatlivet, og det vil vores kunder også have nu. Så vi skal digitalisere i flere led. Både ud mod kunderne og ud mod underleverandørerne."

Det betyder blandt andet, at chaufførerne ude hos de enkelte vognmænd skal sende data direkte tilbage til SGL's systemer, som igen er forbundet med kunderne.

Læs også: Sådan skal data-analyse gøre dansk transportfirma til en bedre forretning

Gamle mobiler kan også komme med

Ikke en helt ligetil opgave i en branche, hvor hver sjette vognmand ikke engang har en hjemmeside.

"Vi bruger mange forskellige vognmænd, og mange af dem har heldigvis allerede digitaliseret meget af papirarbejdet. Men dem, der ikke har digitaliseret, bruger en app, som vi har fået udviklet."

Så langt, så godt. Men det er ikke helt nemt, at få chaufførerne til at bruge appen, forklarer Kuno Lange Jensen.

For selv hvis chaufførerne gerne vil bruge appen, er det ikke sikkert, at teknikken kan følge med. For ikke alle har de nyeste og smarteste mobiler med i førerhuset.

"Vi bruger også nogle gange udenlandske vognmand, og de har ikke altid de nyeste telefoner. Så er der heldigvis en html-version af appen, så de kan rapportere den vej."

Html-versionen er faktisk appens forgænger. For da SGL satte sig for at slippe af med papirarbejdet, ville virksomheden ikke vente på, at man havde færdigudviklet en app.

"Det var faktisk sådan vi startede. For det var en hurtig måde at komme ud over rampen," fortæller Kuno Lange Jensen.

Læs også: Alle taler om digitalisering - men spørgsmålet er om er du god nok til at levere varen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S