Alle taler om digitalisering - men spørgsmålet er om er du god nok til at levere varen

Glem disruption, det er blevet et meningsløst bullshit-begreb. Det, som det i virkeligheden handler om, er digitalisering: Digitaliseringen af arbejdsgange, af produktion og af hele virksomheden. Men kan du leve op til kravene?

Glem disruption, det er blevet et meningsløst bullshit-begreb.

Det, som det i virkeligheden handler om, er digitalisering: Digitaliseringen af arbejdsgange, af produktion og af hele virksomheden.

Hvad digitalisering i virkeligheden handler om er at tænke hele kunderejsen ind - og ikke kun innovation og R&D.

Mange danske virksomheder er, ifølge Anders Feddersen, landechef i software-giganten SAP, brandgode til produkterne.

Men de halter, når det kommer til at folde det digitale helt ud: Til partnere, til afsætningskanalen og til den opfølgende support og service.

Det betyder også, at selvom du er en dansk b2b-virksomhed, som sælger til andre virksomheder, så har du ikke den luksus at ignorere det.

Alle er en del af værdikæden i en verden, hvor dine kunder tænker deres kunders komplette oplevelse ind.

Digitalisering er it-afdelingens udfordring

Udfordringen for en traditionel it-afdeling er, at for at leve op til forventningerne, så skal opgaverne og profilerne skiftes. 

"Der er ikke et eneste bestyrelseslokale, som ikke taler om digitalisering," som Anders Feddersen forklarer i videoen herover.

Men det er ikke kun it-afdelingens skyld, at man risikerer at sakke bagud og ende som en driftorganisation.

For, som Anders Feddersen uddyber i interviewet, så er det en udfordring, at mange it-afdelinger er placeret under økonomidirektøren.

I den position kommer det ofte til at handle om at begrænse udgifter og have kontrol. Det tager fokus fra udviklingen, for som der siges i interviewet: Du bliver ikke hvad du spiser, du bliver hvad du måler.

Mange danske CIO-skift viser alvoren

I interviewet kommer Anders Feddersen også ind på, at de mange aktuelle CIO-skift i Danmark jo også skyldes, at vi er er midt i en brydningstid.

It har været vant til at skulle bære ny teknologi op til forretningen og forklare, hvorfor det var smart. Nu er det helt omvendt. Hele den digitale agenda er i bestyrelseslokalerne, men ikke nødvendigvis i it-lokalerne.

Så nu kommer det som besked fra toppen: Vi skal være digitale, hjælp os!

Det giver, som Anders Feddersen understreger i interviewet, på sigt nok større budgetter. Men også et større forventningspres på hele it-afdelingen. 

Se hele interviewet i videoen i toppen af artiklen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS