Bærbare computere med SSD'er vinder frem: Sådan går det i kampen mellem SSD og HDD

Kampen mellem traditionelle harddiske og SSD'er i bærbare computere spidser til. Se udviklingen her.

Artikel top billede

Kampen mellem hard disk drives (HDD) og solid state drives (SDD) har efterhånden stået på længe, men nu tyder meget på, at SSD'erne for alvor er ved at få bedre fat i markedet.

Bærbare computere med SSD'er bliver nemlig et mere og mere almindeligt syn, og snart sælges der flere bærbare med en SSD end med en traditionel harddisk.

Det er vurderingen i en ny rapport fra analysefirmaet TrendForce.

Blandt andet skriver analysefirmaet, at der vil være en SSD at finde i over 30 procent af de solgte bærbare ved udgangen af 2016, og at det kan være steget til over 50 procent i 2018.

Tidligere har SSD-udbredelsen været bremset af ustabile priser og problemer i produktionen og distributionen af SSD'erne.

Det er der dog nu kommet bedre styr på, og blandt andet derfor kunne TrendForce registrere en stigning på 24 procent i SSD-forsendelserne fra første til andet kvartal i år.

Læs også: Se de vilde prisdyk: SSD'er fortsætter med at falde i pris

Analysefirmaet forventer en noget lavere vækst her i tredje kvartal, men overordnet set bliver der altså sendt flere og flere SSD'er på markedet, når vi taler bærbasre computere.

Trendforce forventer denne udvikling:

Det har længe ligget i kortene, at SSD'erne i ikke mindst almindelig forbrugerelektronik ville vinde over de traditionelle harddiske.

Når det alligevel har trukket noget ud med udbredelsen af SSD'er i bærbare computere, skyldes det både, at priserne er forblevet relativt høje, og at man typisk får markant mindre lagerplads for prisen med en SSD i forhold til en harddisk.

Samtidig mindskes behovv for lokal lagerplads dog også med de mange tjenester til cloud-storage, der efterhånden findes på markedet.

Også hvad angår cloud-storage får man hele tiden mere for pengene.

Det kan du læse meget mere om her:

Cloud-storage: Det koster det hos Apple, Google, Microsoft, Dropbox og Amazon

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job