Artikel top billede

Fortalt til: Dan Jensen

Mennesker i IT
Udgivet 3. oktober 2016 kl. 10.30

"Forleden hørte jeg en it-ansvarlig sige, at han ikke havde noget at gøre med den store digitale transformation i virksomheden. Hans arbejde var bare at vedligeholde og passe it-infrastrukturen, sagde han.

Det er simpelthen en så forkert holdning at have.

It-infrastrukturen spiller jo en vigtig rolle også i den digitale transformation, som vi går igennem, og det er helt afgørende, at en mand som ham forstår det.

Vi er nødt til at udvikle os. Og de teknologiske muligheder giver os i dag mulighed for at binde tingene sammen og skabe nye 'insights' på en måde, som vi aldrig tidligere har set.

Oplevelsen med manden viser, at nogle af de største barrierer for forandring og udvikling er kulturelle og kræver et mentalitetsskifte.

Det er jo altid meget behageligt at fortsætte med det kendte og ikke tage nogen chancer. Men det kommer vi ingen vegne med i dag.

At få gang i forandringsprocesserne kan kræve, at man trækker helt nye folk ind i organisationen, hvis ikke man kan bruge de nuværende. Eller at man opretter særlige teams, som kan fremme disse forandringer.

Man siger jo, at man ikke skal spilde en god krise. "Don't waste a good crisis."

Alle virksomheder løber ind i kriser før eller siden, og det kan man som it-chef sagtens udnytte som katalysator til de nødvendige forandringer i organisationen.

Og måske kan man endda give den lidt ekstra gas, så krisen forekommer lidt større, end den måske i virkeligheden er, så den kan blive den nødvendige 'change agent.'

Men det behøver ikke være alt på en gang. Man kan begynde i det små og gradvist flytte tingene, blive klogere og dygtigere i takt med, at tingene alligevel skal udskiftes.

Derfor bør man overveje at bygge alle nye systemer i cloud'en. Man kan selvfølgelig godt overveje at lægge kørende systemer ud i cloud'en, men returns og fordele kommer helt sikkert hurtigere, hvis man undgår en stor datamigrering."

Julia White, vice president for Cloud Platform, Microsoft.


Flere mennesker i IT Om mennesker i it