Trods dansk priskrig: Elgiganten skovler penge ind

Nyt rekordregnskab sætter streg under Elgigantens dominerende position på det danske marked for forbrugerelektronik.

Artikel top billede

Midt i en voldsom priskrig med det Expert-ejede Power kan markedets dominerende butikskæde for forbrugerelektronik, Elgiganten, fremlægge endnu et solidt regnskab med rekordomsætning og et markant løft i indtjeningen.

I 2015/16 lagde de dankort-svingende kunder i alt 5,5 milliarder kroner i kassen hos Elgiganten. Det er et plus på næsten fire procent.

Men trods udfordringen fra Power og det store pres på priserne, formåede Elgiganten at løfte sit driftsresultat fra 144 til 161 millioner kroner - en fremgang på tæt ved 12 procent.

Nede på bundlinjen endte det med et overskud før skat på 154 millioner kroner.

Læs mere her: Vildt vækstmål for Power-ejer: Omsætningen skal tredobles i Danmark

Med det solide resultat i ryggen kan Elgigantens ejere i den britiske moderkoncern, DixonsCarphone, nu polstre sin bugnende pengetank med 350 millioner kroner, som trækkes ud af det danske selskab som aktieudbytte.

Fremgang på alle fronter

Elgigantens danske direktør Peder Stedal siger i en pressemeddelelse, at han er yderst tilfreds med resultatet, som bygger på en bredt funderet fremgang indenfor alle produktgrupper og salg i butikker og på nettet.

"Både vores fysiske butikker såvel som vores onlineforretning har haft flot vækst i året, der er gået," siger Peder Stedal, der også peger på, at Elgiganten har haft succes med sin satsning på at sælge til erhvervskunder.

Elgiganten overtog i april i år 10 butikker fra det nu lukkede Fona. Overtagelsen skete nogenlunde samtidig med, at Elgigantens regnskabsår sluttede, og har derfor ikke haft påvirkning af det nye regnskab.

Indtil lukningen i foråret havde Fona en omsætning på op mod to milliarder kroner.

Hen over sommeren er Fona-facaderne i de 10 butikker skiftet ud med Elgigantens blå-grønne logo. Og ambitionen for Elgiganten er tydeligvis at sætte sig på en stor bid af Fona-omsætningen.

Læs også:

Elkjøp-direktør: Fona-butikker skifter navn til Elgiganten

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Røde Kors

Data & Digitalisation Officer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S