Artikel top billede

Har alverdens data til rådighed - men topcheferne bruger mavefornemmelsen til at drive forretning

Mulighederne for at drive en virksomhed ud fra data-indsigt har aldrig været bedre end nu. Mavefornemmelsen betyder dog stadig ganske meget for topcheferne.

Business intelligence, big data, predictive analytics, systems of insights.

Kært barn har mange navne, og data har i en række år været lidt af en darling i mange virksomheder og i it-kredse.

Mulighederne for at spotte både svage punkter i organisationen og gyldne forretningsmuligheder på markedet ved hjælp af data har aldrig været bedre.

Salget kan optimeres, kundeservicen forbedres, produkudviklingen og innovationen styrkes. Alt sammen ved hjælp af data.

Det kræver dog, at dem med flest striber på skuldrene i organisationen også er villige til at træffe beslutninger ud fra de data, de får leveret.

Noget kunne tyde på, at det - fortsat - kniber noget med den del.

Her er problemet

En ny undersøgelse, som KPMG og Forrester Research står bag, indeholder i hvert fald en række tankevækkende resultater.

2.165 respondenter fra 10 lande er med til at dokumentere, at mens forretningslederne i dag godt kan se, at der er muligheder med data og analytics (D&A), så har de stadig ikke fuld tiltro til det, når det kommer til at træffe beslutninger ud fra dataanalyserne.

"Næsten halvdelen af respondenterne melder, at deres C-level-ledere ikke bakker helhjertet op om organisationens data og analytics-strategi. 70 procent af lederne mener, at brugen af data og analytics kan udsætte deres organisationer for risici i forhold til omdømmet," skriver KPMG blandt andet om Forrester-undersøgelsen.

Mangler viden om data-effetkten

Det er ellers ikke fordi, at virksomhederne ikke er i fuld gang med at investere i de nye muligheder for at sikre data-indsigt.

KPMG skriver blandt andet:
 
"Undersøgelsen viser, at de fleste virksomheder anvender D&A-værktøjer til at analysere de eksisterende kunder (50 procent), finde nye kunder (48 procent) og til at udvikle nye produkter og services (47 procent)."

"Alligevel stoler lederne ikke på, at de håndterer deres D&A-processer effektivt i forhold til at generere det ønskede udbytte, og de mangler nødvendige metrikker til at vurdere effektivitet i disse modeller," skriver KPMG i rapporten

Undersøgelsen viser også, at under halvdelen af repondenterne har stor tillid til den indsigt, som hentes via data og analytics, når det kommer til områder som risiko og sikkerhed (43 procent) og kundeindsigt (38 procent), og kun 34 procent har tillid til data-indsigten inden for virksomhedsdrift.

Ifølge KPMG er der der ikke noget i vejen med stadig at træffe beslutninger ud fra mavefornemmelser og almindelige forretningsmæssige kompetencer - problemet opstår, når man ikke udnytter de nye muligheder, data giver.

"Der er ingen tvivl om, at subjektive mavefornemmelses-beslutninger styrkes af data-dreven indsigt og gør organisationer i stand til bedre at servicere kunder, effektivisere og håndtere risici," udtaler Bill Nowacki, der er managing director for decision science i KPMG.

"Undersøgelsen indikerer dog, at ledernes tillids-niveau i forhold til indsigten ikke er, hvor den burde være, når man ser på, at disse organisationer har planer om at øge investeringer og udbytte i forhold til data og analytics," tilføjer han. 

Læs også: 

Opråb til data-folket: Stop med at opsamle alle de data - det er slet ikke det vigtigste nu

Big data afmystificeret: Sådan kommer du i gang




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere