Har alverdens data til rådighed - men topcheferne bruger mavefornemmelsen til at drive forretning

Mulighederne for at drive en virksomhed ud fra data-indsigt har aldrig været bedre end nu. Mavefornemmelsen betyder dog stadig ganske meget for topcheferne.

Business intelligence, big data, predictive analytics, systems of insights.

Kært barn har mange navne, og data har i en række år været lidt af en darling i mange virksomheder og i it-kredse.

Mulighederne for at spotte både svage punkter i organisationen og gyldne forretningsmuligheder på markedet ved hjælp af data har aldrig været bedre.

Salget kan optimeres, kundeservicen forbedres, produkudviklingen og innovationen styrkes. Alt sammen ved hjælp af data.

Det kræver dog, at dem med flest striber på skuldrene i organisationen også er villige til at træffe beslutninger ud fra de data, de får leveret.

Noget kunne tyde på, at det - fortsat - kniber noget med den del.

Her er problemet
En ny undersøgelse, som KPMG og Forrester Research står bag, indeholder i hvert fald en række tankevækkende resultater.

2.165 respondenter fra 10 lande er med til at dokumentere, at mens forretningslederne i dag godt kan se, at der er muligheder med data og analytics (D&A), så har de stadig ikke fuld tiltro til det, når det kommer til at træffe beslutninger ud fra dataanalyserne.

"Næsten halvdelen af respondenterne melder, at deres C-level-ledere ikke bakker helhjertet op om organisationens data og analytics-strategi. 70 procent af lederne mener, at brugen af data og analytics kan udsætte deres organisationer for risici i forhold til omdømmet," skriver KPMG blandt andet om Forrester-undersøgelsen.

Mangler viden om data-effetkten
Det er ellers ikke fordi, at virksomhederne ikke er i fuld gang med at investere i de nye muligheder for at sikre data-indsigt.

KPMG skriver blandt andet:
 
"Undersøgelsen viser, at de fleste virksomheder anvender D&A-værktøjer til at analysere de eksisterende kunder (50 procent), finde nye kunder (48 procent) og til at udvikle nye produkter og services (47 procent)."

"Alligevel stoler lederne ikke på, at de håndterer deres D&A-processer effektivt i forhold til at generere det ønskede udbytte, og de mangler nødvendige metrikker til at vurdere effektivitet i disse modeller," skriver KPMG i rapporten

Undersøgelsen viser også, at under halvdelen af repondenterne har stor tillid til den indsigt, som hentes via data og analytics, når det kommer til områder som risiko og sikkerhed (43 procent) og kundeindsigt (38 procent), og kun 34 procent har tillid til data-indsigten inden for virksomhedsdrift.

Ifølge KPMG er der der ikke noget i vejen med stadig at træffe beslutninger ud fra mavefornemmelser og almindelige forretningsmæssige kompetencer - problemet opstår, når man ikke udnytter de nye muligheder, data giver.

"Der er ingen tvivl om, at subjektive mavefornemmelses-beslutninger styrkes af data-dreven indsigt og gør organisationer i stand til bedre at servicere kunder, effektivisere og håndtere risici," udtaler Bill Nowacki, der er managing director for decision science i KPMG.

"Undersøgelsen indikerer dog, at ledernes tillids-niveau i forhold til indsigten ikke er, hvor den burde være, når man ser på, at disse organisationer har planer om at øge investeringer og udbytte i forhold til data og analytics," tilføjer han. 

Læs også: 

Opråb til data-folket: Stop med at opsamle alle de data - det er slet ikke det vigtigste nu

Big data afmystificeret: Sådan kommer du i gang





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Hybrid infrastruktur giver Jutlander Banks medarbejdere mere tid til kunderne
Hos Jutlander Bank sørger den nye, hybride infrastruktur fra HPE for, at bankens kunderådgivere i dag kan bruge væsentlig mere tid hos den enkelte kunde. I denne kundecase kan du få indsigt i hvordan IT-chef Kim Meling Christensen har oplevet samarbejdet med Atea og HPE – samt hvilke kundevendte fordele og muligheder for automatisering som det har givet.