Fjern vægtede ord: Disse enkle trick kan få flere kandidater til at søge dine ledige job

Mange it-virksomheder har udfordringer med at finde tilstrækkeligt med kvalificerede folk. Med disse enkle trick er det muligt at få flere til at reagere på dine job-opslag og få besat de ledige stillinger hurtigere, mener eksperter.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Det har i årevis været et tema for it-branchen, at der mangler kvalificerede ansøgere til ledige stillinger med høje kompetence-krav.

Og intet tyder på, at den udvikling vil stoppe i de kommende år, hvor det ventes, at digitaliseringen af virksomheder og organisationer vil tage yderligere fart.

Hertil kommer, at ansøger-feltet til de ledige stillinger ofte er meget ens, da mange af de interesserede kandidater ofte vil være i samme aldersgruppe, have samme uddannelsesmæssige baggrund, samme hudfarve og ofte nogenlunde samme karriereforløb.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau kan det hurtigt blive et problem for vækst, innovation og fremdrift i virksomheden, at virksomheden - måske ubevidst - kun fisker i én dam med en bestemt type kandidater.

Ligeledes kan det forlænge den periode, som det tager at finde en egnet kandidat.

Omvendt vil det ifølge nyhedsbureauet kunne forkorte perioden samt indføre nye vinkler i arbejdet, hvis en virksomhed formår at række ud til det, som nyhedsbureauet kalder for 'under-represented groups' - ikke mindst kvinder.

Fjern vægtet og farvet sprog

En af de nemme veje til at få flere ansøgere l er at fokusere på formuleringerne i job-opslagene og her fjerne det køns-farvede sprog - 'gender-biased language,' som amerikanerne kalder det.

Ifølge teorierne bag 'gender-biased language' kan selv uskyldige ord nemlig for læserne signalere, at en afsender ubevidst mest henvender sig til det ene eller andet køn.

Anvender man i et job-opslag alene neutralt vægtede ord, kan man få reaktioner fra langt flere ansøgere, hedder det.

"Man får i sagens natur besat sine ledige stillinger hurtigere, hvis man ikke allerede indledningsvist udelukker halvdelen af de interessante emner og ikke begrænser sig til bestemte demografiske områder," lyder det fra Kieran Snyder, der er direktør i Textio, til Computerworlds amerikanske nyhedstjeneste.

Textio står bag en machine learning-platform, der analyserer sprog-mønstre.

Hvad er så maskuline og feminine ord?

Ifølge Ian Siegel fra den amerikanske jobportal ZipRecruiter kan eliminering af vægtede ord i it-jobopslag ifølge statistikkerne føre til markant flere ansøgere - nemlig fra i gennemsnit 12 ansøgere til i gennemsnit 17 ansøgere.

Og det er slet ikke svært, fortæller han til nyhedsbureauet.

For eksempel er maskulint vægtede ord, som potentielt kvindelige ansøgere ifølge statistikkerne reagerer negativt på, ord som 'aggressiv,' 'stærk,' 'individualistisk,' 'konkurrence-orienteret,' 'selvsikker', 'robust' og lignende.

Feminint vægtede ord, som de potentielt mandlige ansøgere reagerer negativt på, er eksempelvis ord som 'fællesskab,' 'fremelske,' 'sympati' og lignende.

Ian Siegel siger, at man bør sigte efter at være neutral i sit ordvalg.

"For eksempel kan du i stedet for at skrive, at du leder efter en 'knalddygtig programmør, der trives i et konkurrence-orienteret miljø,' skrive, at du leder efter en 'enestående programmør, der er motiveret af klare mål'," siger han.

Du kan læse mere om køns-vægtede job-opslag i denne rapport fra American Psychological Association: Evidence that gendered wording in job-advertisements exists and sustains gender inequality.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job