Mere end milliard tweets under USA-valgkamp: Her er de mest delte tweets fra Hillary Clinton og Donald Trump

Twitter kom til at spille en afgørende rolle i det amerikanske præsidentvalg med mere end en milliard postede tweets i løbet af valgkampen - og mere end 27.000 tweets i minuttet, da det gik vildest for sig. Se de tre mest delte tweets fra valgkampen.

Artikel top billede

Twitter kom til at spille en hovedrolle i det amerikanske præsidentvalg - i hvert fald hvis man kigger på antallet af postede tweets undervejs.

Twitter passer med sin korte form og kontante budskaber perfekt ind i en amerikansk medie-virkelighed præget af hurtige klip og klare meldinger.

Siden valgkampen blev skudt i gang i august 2015 er der blevet postet omkring en milliard tweets med direkte relation til valget under hashtagget #Election2016, skriver Twitters chef for 'government and politics," Bridget Coyne i dette blogindlæg

"Valget er blevet kaldt for 'Twitter-valget,' hvor alle dele af valgkampen er blevet rullet ud på Twitter fra vælgere, kandidater og journalister," skriver hun.

Twitters optælling stammer dog fra mandag lokal tid umiddelbart før selve valghandlingen blev skudt i gang.

Det betyder, at det endelige tal vil være kommet væsentligt højere op, når den endelige opgørelse foreligger, da det er væltet ind med hundredetusindvis af tweets både under og efter valghandlingen.

Ifølge Twitter blev der således postet op til 27.000 valg-relaterede tweets i timen under selve valghandlingen.

Twitter-beskederne er ofte korte, og det regnes for vigtigt, at de har kant, hvis de for alvor skal fænge.

Det kan vi se eksempler på med disse tre tweets, der ifølge Twitter er de tweets, der er blevet videresendt flest gange under valgkampen fra Hillary Clintons lejr.

Ifølge Twitter handlede alle tweets undtagen en enkelt på den såkaldte U.S. Twitter Trend-liste i morges om valget.

Her ser du de tre tweets fra Donald Trump, der er blevet delt flest gange.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil