Google og Facebook efter hård kritik: Stopper med at reklamere for falske nyheder

Det skal være slut med at tjene reklamepenge på falske nyheder, siger både Google og Facebook, efter at it-giganterne er blevet kritiseret for ikke at gribe ind mod falske nyheder i forbindelse med det amerikanske valg.

Artikel top billede

Google og Facebook har annonceret, at firmaernes online-reklamer ikke længere vil blive vist på hjemmesider med falske nyheder.

Det vil ramme de falske nyhedssites hårdt på pengepungen, der ofte lever af indtjeningen fra eksempelvis Googles Adsense-reklamer og de falske nyheders evner til at gå viralt og skabe millioner af klik. 

Beslutningen sker efter hård kritik af de to it-giganter oven på det amerikanske valg.

Det skriver blandt andre Reuters

På Facebook gik falske nyheder viralt uden indgreb fra Facebook, og Google viste blandt andet det endelige valgresultat i sin søgemaskine baseret på et falsk nyhedssite, der var udvalgt af Googles algoritme som sandfærdig.

Søgte man på "Endeligt valgresultat" på Google.com, fik man vist et felt, hvor Donald Trump vandt antal valgmænd, men også antal stemmer.

Det korrekte svar er, at Hillary Clinton havde 700.000 stemmer mere end Trump, men tabte på antallet af valgmænd.

Undskylder

Google indrømmer fejlen og undskylder, men afviser også at gå ind og udvælge nyheder med menneskelig hånd for at undgå beskyldninger om at være forudindtaget.

Algoritmen skal i stedet forbedres, siger Google. 

Desuden sigter Google efter at ramme de falske nyhedssites på pengepungen ved at fjerne muligheden for at vise reklamer på sites, der "bevidst misleder eller skjuler information for" læserne, hvilket blandt andet indebærer falske nyhedssites.

Samme regelsæt gælder allerede for sites, der promoverer pornografi, hade-retorik og vold.

Facebook: Ikke vores skyld
Facebook har ligeledes sat "falske nyhedssites" på listen over hjemmesider, der ikke kan tjene penge på Facebooks reklameplatform. 

Særligt Facebook har været kritiseret for at nægte at have et ansvar, når der deles falske nyheder på selskabets populære platform, og hvor stor en effekt det kan have haft på valget. 

Mark Zuckerberg benægter, at falske nyhedssites har været særligt udbredt under det amerikanske valg, men når falske nyheder som at Paven støtter Trump går viralt, har det unægteligt en effekt på Guds eget land, som USA også kaldes. 

Facebook har tidligere sorteret særligt amerikanske konservative nyhedsmedier fra på Facebook på grund af falske nyheder, hvilket sendte selskabet i en mindre shitstorm med beskyldninger om, at firmaet har valgt side og gennemførte censur.

Læs også: Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S