Artikel top billede

Google og Facebook efter hård kritik: Stopper med at reklamere for falske nyheder

Det skal være slut med at tjene reklamepenge på falske nyheder, siger både Google og Facebook, efter at it-giganterne er blevet kritiseret for ikke at gribe ind mod falske nyheder i forbindelse med det amerikanske valg.

Google og Facebook har annonceret, at firmaernes online-reklamer ikke længere vil blive vist på hjemmesider med falske nyheder.

Det vil ramme de falske nyhedssites hårdt på pengepungen, der ofte lever af indtjeningen fra eksempelvis Googles Adsense-reklamer og de falske nyheders evner til at gå viralt og skabe millioner af klik. 

Beslutningen sker efter hård kritik af de to it-giganter oven på det amerikanske valg.

Det skriver blandt andre Reuters

På Facebook gik falske nyheder viralt uden indgreb fra Facebook, og Google viste blandt andet det endelige valgresultat i sin søgemaskine baseret på et falsk nyhedssite, der var udvalgt af Googles algoritme som sandfærdig.

Søgte man på "Endeligt valgresultat" på Google.com, fik man vist et felt, hvor Donald Trump vandt antal valgmænd, men også antal stemmer.

Det korrekte svar er, at Hillary Clinton havde 700.000 stemmer mere end Trump, men tabte på antallet af valgmænd.

Undskylder

Google indrømmer fejlen og undskylder, men afviser også at gå ind og udvælge nyheder med menneskelig hånd for at undgå beskyldninger om at være forudindtaget.

Algoritmen skal i stedet forbedres, siger Google. 

Desuden sigter Google efter at ramme de falske nyhedssites på pengepungen ved at fjerne muligheden for at vise reklamer på sites, der "bevidst misleder eller skjuler information for" læserne, hvilket blandt andet indebærer falske nyhedssites.

Samme regelsæt gælder allerede for sites, der promoverer pornografi, hade-retorik og vold.

Facebook: Ikke vores skyld
Facebook har ligeledes sat "falske nyhedssites" på listen over hjemmesider, der ikke kan tjene penge på Facebooks reklameplatform. 

Særligt Facebook har været kritiseret for at nægte at have et ansvar, når der deles falske nyheder på selskabets populære platform, og hvor stor en effekt det kan have haft på valget. 

Mark Zuckerberg benægter, at falske nyhedssites har været særligt udbredt under det amerikanske valg, men når falske nyheder som at Paven støtter Trump går viralt, har det unægteligt en effekt på Guds eget land, som USA også kaldes. 

Facebook har tidligere sorteret særligt amerikanske konservative nyhedsmedier fra på Facebook på grund af falske nyheder, hvilket sendte selskabet i en mindre shitstorm med beskyldninger om, at firmaet har valgt side og gennemførte censur.

Læs også: Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere