Ny stor undersøgelse: Sådan bruger danskerne internettet

Alle unge mellem 15 og 18 år har været på nettet i den seneste uge, mens en kvart million aldrig har betrådt den digitale motorvej. Her er danskernes internetvaner.

Artikel top billede

(Foto: Kiyoshi Takahase / iStockphoto)

Danmarks Statistik tager hvert år temperaturen på it-Danmark, og 2016 er ingen undtagelse.

I rapporten 'It-anvendelse i befolkningen 2016' sætter tal-fabrikken såleden danskernes it-forbrug under lup.

I udgivelsen kan man læse, at internettet i dag anvendes til en lang række formål men primært til kommunikation, informationssøgning, spil, handel, underholdning og uddannelse.

Anvendelsesmulighederne bliver fortsat flere i takt med højere udbredelse samt den teknologiske og forretningsmæssige udvikling.

Og dækningsgraden i vores lille land er ganske god.

I 2016 er 80 procent af familierne således opkoblet til internettet. Langt de fleste internetforbindelser er bredbåndsforbindelser med høj hastighed.

Danmarks statistik har også sat brugsområder på netadgangen.

Mail er stadig ultra-vigtigt

Den absolutte topscorer er mail-afsendelse og modtagelse. Herefter følger mere praktiske gøremål som betaling af regninger, bankbesøg og informationssøgning.

Men også de sociale medier fylder efterhånden godt i anvendelsen af bredbåndsadgangen.

Det er kun tre procent af de 15 til 18 årige, der fravælger at være på sociale medier. Til sammenligning er den tilsvarende andel på 32 procent blandt de 19 til 89-årige.

Til gengæld vælger to ud af tre unge at begrænse adgangen til deres profil eller indhold på de sociale medier, så der er altså en bevidsthed om privatlivets fred blandt de yngre danskere.

Denne gruppe er da også ganske hyppige brugere af nettet. Hele 100 procent af unge mellem 15 til 18 år er online mindst én gang om ugen. 98 procent går på internettet via en smartphone.

Telefonen er blevet den foretrukne enhed og fire ud af fem mellem 16 og 89 år går på internettet via mobilos.

Det er dog langt fra alle, der har fået hul igennem til den digitale motorvej, oplyser Danmarks Statistik.

Aldrig-gruppen er halveret

I 2011 var der 44 procent af de 65-89-årige, der aldrig benyttede nettet.

Denne andel er faldet til 19 procent, hvilket er en halvering af ikke-netbrugere.

Der er dog stadig tale om en stor gruppe mennesker, der slet ikke anvender internettet selv om masser af tjenester i dag foregår via nettet - eksempelvis Digital post fra det offentlige.

I tal er det cirka 230.000 danskere, der fortsat ikke er på nettet. En gruppe, der altså primært skal findes blandt vores ældre medborgere.

Du kan finde hele rapporten fra Danmarks Statistik her.

Resultaterne er baseret på 6.000 besvarelser fra telefoninterviews eller webskemaer i perioden marts til maj 2016 blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning fra 15 til 89 år.

Læs også:
Få dog stoppet reguleringen på dataområdet så vi kan komme i gang med at bruge offentlige data

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly