Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Googles vilde fremtidsprojekter får tommelskruerne på: Topchefer har forladt selskabet på stribe

Googles fremtids-laboratorium, Project X, bliver mødt med skrappe krav fra selskabets nye finansdirektør, Ruth Porat, der bliver kaldt for 'skarpretteren.' Masser af direktører har forladt selskabet i det seneste år.

Google har i mange år brystet sig af selskabets vilde fremtidslaboratorium, Google X, der med store midler i ryggen har haft nærmest frie hænder til at udvikle projekter, der på papiret virker helt vanvittige.

Selv kalder Google projekterne for 'moonshots': Som hvis man skyder op mod månen, er chancen for at ramme plet meget lille. Til gengæld vil følgevirkningerne af en eventuel fuldtræffer være enorme.

Det kan du læse mere om her: Google X - hvor verdens vildeste ideer bliver til virkelighed

Men Project X og Alphabet/Googles øvrige udviklingsprojekter er under pres efter mange års ufokuseret pengeforbrug. Nu er der kommet andre boller på suppen, og det har fået mange af de dyre drenge til at forlade selskabet.

De tæller projektlederen for internet-ballon-projekt Project Loon, Mike Cassidy, chef-ingeniøren for de selvkørende biler, Chris Urmson, cheferne for Googles drone-projekt, Project Wing, David Vos og Sean Mullaney.

Fornylig har også chefen for Googles telecom-projekt, Craig Barratt, forladt selskabet. Det samme har chefen for investerings-selskabet GV, Bill Maris, samt chefen for Nest og det kuldsejlede Google Glass-projekt, Tony Fadell.

Ifølge Bloomberg skyldes disse topfolks exit den nye finansdirektør i moderselskabet Alphabet, Ruth Porat.

Hun tiltrådte i maj 2015 med et klart mandat til at disciplinere og refokusere selskabet. Skabe orden, kort sagt, i et selskab, der for længst havde vænnet sig til at pengene kom væltende af sig selv i enorme mængder og som derfor ikke havde styr på pengeforbruget.

Ifølge Bloomberg fik Ruth Porat hurtigt indført tvungen budget-rapportering, ligesom hun i en række tilfælde har tvunget projekter med 10-årige udviklings-scenarier til at ændre deres mål: Nu skal de være profitable i løbet af fem år. Ellers lukker hun dem.

Normaliseringen af Alphabets økonomiske strategier er faldet i god jord i markedet. I hvert fald er Googles aktiekurs steget med 35 procent, siden hun tiltrådte.

Et andet indtryk giver hun internt i Google, hvor der altid har været masser af penge at bruge af.

De kalder hende 'Ruthless'

Her bliver hun kaldt 'skarpretteren' eller 'Ruthless' (nådesløs).

Bloomberg har talt med en række anonyme top-kilder fra Google. De beretter om en virksomhed, der har svært ved at finde en balance mellem innovation og udvikling af nye projekter og så kerneforretningen, betalte søgeresultater.

"Ingen ønsker rigtigt at se virkeligheden i øjnene: At dette er en annonce-virksomhed med en række hobbier," siger en af de anonyme chefer til Bloomberg.

Selskabet tjener styrtende med penge. I seneste kvartal omsatte Alphabet for 125 milliarder kroner og havde en indtjening på knap 35 milliarder kroner, hvoraf langt størstedelen kommer fra AdWord-forretningen.

Knopskydningen af vilde projekter under Alphabet/Google har været massiv og har strakt sig over opkøb i gigantklassen og ud over mange områder: YouTube, Android, software, hardware, landkort, indskanning af alle bøger i verden, underholdning, tele, balloner, briller, rumfart og så videre.

Knopskydningen har dels skyldtes de mange penge, der løbende er kommet væltende, dels at topchef Larry Page er kendt for at være konfliktsky og en person, der nødigt siger nej.

Det har ført til, at de mange projekter har udviklet sig til små kongedømmer under ledelse af en topchef - næsten altid en ingeniør, skriver Bloomberg - som er blevet tilført masser af penge af Larry Page og Sergey Brin.

Det har blandt andet ført til, at Google i flere omgange har haft næsten identiske projekter, som har konkurreret med hinanden.

Det har eksempelvis været musik-abonnements-tjenesterne YouTube Red og Google Play Music, venture-selskaberne GV og CapitalG, styresystemerne Chrome OS og Android og udviklings-selskaberne X og ATAP.

Google Glass blev et vendepunkt

For Project X blev fiaskoen med Google Glass et vendepunkt. Google havde enorme forventninger til de opkoblede kamerabriller og investerede store beløb i marketing og reklamer for brillerne.

Men de floppede totalt. Folk begyndte at kalde bærere af brillerne for 'glassholes.' Ingen ønskede at blive filmet hele tiden.

Det fik Project X til at ændre procedurer og eksempelvis forlange, at cheferne for nye projekter skulle fremlægge en business case og en prototype på et relativt tidligt tidspunkt i processen.

Hertil kom, at Google begyndte at betale bonus til chefer, der af egen drift aflivede deres projekter, inden udgifterne eksploderede.

Siden blev Alphabet formet. Og Ruth Porat ansat.

Det er blot et par måneder siden, at hun fremlagde Alphabets seneste regnskab.

"I vores arbejde med moonshots er kurs-korrektioner uundgåelige," sagde hun dengang.

Læs hele artiklen hos Bloomberg: Google makes so much money it never had to worry about financial disciplin.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere