Syv år efter lanceringen af Windows Phone er det slut med Lumia: Hvad nu, Microsoft?

ComputerViews: Efter katastrofale salgstal og et regulært flop på markedet har Microsoft stoppet salget af Lumia-smartphones. Hvad skal der så ske nu, Microsoft?

ComputerViews: Da Microsofts daværende topchef, Steve Ballmer, i februar 2010 indtog scenen til Mobile World Congress i Barcelona, levererede han konferencens største nyhed: Windows Phone.

Det nye Windows-styresystem til smartphones skulle afløse det aldrende Windows Mobile, der i den grad havde mærket ankomsten af to nye platforme: iPhone/iOS og Android.

"På et overfyldt marked, der er fyldt med telefoner, der ser ens ud og gør de samme ting, udfordrede jeg teamet til at levere en anden form for mobil-oplevelse," udtalte Steve Ballmer om baggrunden for Windows Phone.

Og Windows Phone så da også anderledes ud med de markante fliser og en noget anden tilgang til, hvordan informationer kunne ses og tilgås på mobilen.

Her syv år senere står det dog klart, at Windows Phone floppede på markedet.

Læs også: Efter katastrofale salgstal: Microsoft stopper med at sælge Lumia-smartphones

Som vi skrev tidligere i dag, melder Microsofts egne butikker verden over nu om "nul på lager", hvis man ønsker at købe en Lumia-smartphone - Microsofts egne Windows-baserede smartphones. Læs mere om det her

Beskeden får man også i den danske Microsoft-webbutik, og også hos Elgiganten mødes man nu af beskeden "restsalg" eller "ikke på weblager", hvis man vil købe et Lumia-produkt.

Derfor var det nødvendigt at trække stikket
Selvom Microsoft ikke har meldt noget officielt ud om Lumia-telefonerne, er det tydeligt, at nogen et eller andet sted hos it-giganten (formentlig Satya Nadella selv) har valgt at sige, at nok må være nok, hvad angår Lumia.

Den beslutning forstår man godt.

Da Danmarks største teleselskab, YouSee, for nogle dage siden udsendte en liste med de mest solgte smartphones i Danmark i 2016, måtte man forgæves spejde efter Windows-produkter på listen.

Læs også: Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS

Også på globalt plan har forbrugerne vendt ryggen til Microsofts Windows-platform til smartphones.

I den seneste opgørelse over det globale smartphone-marked fra Gartner lå Windows på en markedsandel på blot 0,4 procent af markedet i tredje kvartal 2016 mod 1,7 procent i samme kvartal året før.

I denne beskedne gruppe Windows-telefoner fylder Microsofts egne Lumia-produkter langt det meste.

Android ligger nu på en markedsandel på 87,8 procent, mens iOS har 11,5 procent. Læs mere om det her.

Hvad nu, Microsoft?
Det er nu syv år siden, at Steve Ballmer stod på den scene i Barcelona og præsenterede Windows Phone.

Microsoft kæmpede hårdt og længe for at opnå det nødvendige gennembrud på markedet, og undervejs førte det blandt andet til købet af finske Nokia.

Men lige lidt hjalp det, og nu tyder alt på, at Microsoft endegyldigt har trukket stikket til Lumia-telefonerne.

Men Microsoft er ikke færdig med mobilerne - faktisk forholder det sig stik modsat.

Dels står softwaregiganten stærkere end nogensinde med de mange løsninger til virksomheder, ikke mindst Office 365 og SharePoint, der i dag fungerer fremragende på både iOS og Android - og ja, naturligvis også på Windows-smartphones.

Dels har rygterne længe svirret om en ny Surface Phone, der skal bygge videre på den massive succes, som Microsoft i dag har med de allerede eksisterende Surface-produkter - og som Microsoft også har med Windows 10 til pc'er og tablets.

Surface Phonen er endnu kun et rygte, men det er et af de mere realistiske af slagsen.

I den forbindelse er det måske relevant at nævne, at salget af Lumia-telefonerne stopper netop nu, hvor verdens største tech-show, CES 2017, skal til at løbe af stablen i Las Vegas.

Kan Microsoft være på vej med med en produkt-nyhed til smartphone-folket?

Om og hvornår der kommer en Surface-telefon, kan kun Microsoft selv svare på (meget tyder på, at det mest er et spørgsmål om hvornår).

Sikkert er det dog, at it-giganten er en lilleput i smartphone-sammenhæng, for med en global markedsandel på 0,4 procent i den seneste opgørelse, er Microsoft nødt til at starte helt forfra.

Det virker ikke som en realistisk plan at satse på, at andre hardwareproducenter alene skal bære Windows videre i smartphone-land.

Microsoft må selv på banen, hvis Windows skal have en relevans på smartphone-markedet.

Det er derfor passende at stille spørgsmålet: Hvad nu, Microsoft?



Læs også:

Efter katastrofale salgstal: Microsoft stopper med at sælge Lumia-smartphones

Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS

Netop meldt ud: Den store Windows 10-opdatering nu (også) på vej til Windows-smartphones

Magtskifte på vej: Samsung og Apple mister grebet om smartphonemarkedet - konkurrenter stormer frem

Microsofts smartphone-salg i katastrofalt dyk: Ekspert tror ikke længere på projektet




mest debatterede artikler

Premium
Nets risikerer at skulle betale bod efter stor forsinkelse af MitID Erhverv: Forhandler med Digitaliseringsstyrelsen
Kontrakten mellem Digitaliseringsstyrelsen og Nets rummer mulighed for, at Nets kan blive ramt af en bod på grund af forsinkelsen af MitID Erhverv.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.