Disse seks centrale spørgsmål vil Center for Cybersikkerhed ikke svare på efter kæmpe YouSee-nedbrud

Der er absolut radiotavshed fra Forsvarets Efterretningstjeneste på fjerde døgn omkring årsagerne bag det store YouSee-nedbrud nytårsaften. Dermed lever teorien om et hackerangreb på dansk infrastruktur videre.

I kølvandet på det store YouSee-nedbrud blev Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste hevet med ind i analysearbejdet omkring, hvad der forårsagede nedbruddet.

På årets anden dag forklarede chef for Center for Cybersikkerhed, Thomas Lund-Sørensen, til TV 2, at cyber-forsvarstjenesten samarbejder med TDC (nu YouSee, red), og at det på daværende tidspunkt var for tidligt at udtale sig om en årsag til nedbruddet.

Senere meldte Center for Cybersikkerhed ud på det sociale medie Twitter, at tjenesten rent rutinemæssigt som tilsynsmyndighed for informationssikkerheden og beredskab i telesektoren er involveret i nytårsnedbruddet.

Den opgave kan du læse mere om på Center for Cybersikkerheds hjemmeside.

Afliver ikke hackerteorien
Når YouSee ikke har meldt noget ud om årsagen til det store nedbrud, flyder nedbrudsteorierne i denne uge fortsat videre i kommentarfelter på både traditionelle nyhedsmedier og på de sociale medier.

At Forsvarets Efterretningstjeneste bliver inddraget i opklaringsarbejdet - rutinemæssigt eller ej - har givet yderligere næring til, at der skulle være tale om et hackerangreb mod YouSees netværk.

Computerworld har spurgt Center for Cybersikkerhed om, hvordan tjenesten mere præcist er inddraget i arbejdet, men det ønsker centret ikke at kommentere på efter at have set vores spørgsmål på skrift.

Heller ikke selvom en forklaring kunne berolige danskerne og 1,2 millioner YouSee-kunder om, at der næppe er tale om et udefrakommende hackerangreb.

Så den teori som årsag bag nedbruddet kan endnu ikke aflives, før der bliver meldt noget andet ud fra enten YouSee eller Center for Cybersikkerhed.

"Rolig nu - det følger af lovgivningen at CFCS bliver involveret efter telenedbrud - uanset årsagen. Vi afventer TDCs analyser," er en af de seneste tweets fra Center for Cybersikkerhed fra mandag formiddag den 2. januar.

På fjerde døgn har der så været stille fra centret om YouSee-samarbejdet og eventuelle fund i YouSees netværk. 

Seks ubesvarede spørgsmål
Her kan du se, hvad Center for Cybersikkerhed ikke ønsker at svare på i forbindelse med YouSee-nedbruddet:

- Hvad er Center for Cybersikkerheds konkrete rolle - hands on - med hensyn til YouSee-nedbruddet? (hvis svaret er tilsyn, hvad syner CFCS så?)

- Hvor mange folk fra Center for Cybersikkerhed er involveret i nedbruddet?

- YouSee har fortalt, at selskabet har lokaliseret fejlen, men vil ikke fortælle offentligheden, hvad den består i. Er Center for Cybersikkerhed bekendt med årsagen til nedbruddet?

- Hvis ja, kan Center for Cybersikkerhed så trække sig fra nedbruddet og lade YouSee klare resten, eller er det fortsat relevant, at Center for Cybersikkerhed er involveret?

- Hvis fortsat involvering er nødvendig, hvad skyldes det?

- Kan Center for Cybersikkerhed udelukke, at der er tale om et udefrakommende (hacker) angreb på dansk infrastruktur?

Læs også: 
Netværksekspert: Her er tre mulige tekniske forklaringer på det store YouSee-nedbrud

YouSees kæmpe-nedbrud nytårsaften: Situationen kan være alvorlig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.