EU: Medieselskaber skal have lov til at bruge sniffere til at opdage adblockere

Medieselskaber skal have lov til at sende sniffe ud, som kan opdage adblockere, så brugerne kan bannes, lyder det fra EU.

De europæiske medie-selskaber skal have lov til at sende sniffere ud, som kan opdage adblockere hos brugerne, så de kan banne de pågældende brugere fra adgang til sitet.

Adblockere spærrer for fremvisningen af annoncer, når brugerne besøger mediehusenes websites, og det er en alvorlig sag for mediehusenes forretningsmodeller.

Sådan lyder et forslag fra EU, som netop har offentliggjort en række privacy-relaterede forslag, som nu skal behandles i EU's politiske system.

De indebærer blandt andet fjernelse af de evindelige cookie-beskeder på besøgte websites.

Det kan du læse mere om her: Snart slut med evindelige cookie-beskeder på websites: EU vil ændre samtykke-reglerne

Mange medieselskaber spærrer allerede i dag for brugere med adblockere i et forsøg på at bekæmpe området, der rammer lige ned i mediehusenes forsøg på at finde finansiering i et hårdt presset marked.

EU vurderer, at der er hårdt brug for en juridisk afklaring på området, som i dag ligger i en gråzone.

Det skyldes, at mediehusene for at opdage brugen af en adblocker ifølge kritikere i dag ofte 'glemmer' at bede om lov til at få adgang til de enheder, som deres sites besøges fra.

Og denne adgang - som altså kræver brugernes tilladelse - er ofte nødvendigt for overhovedet at opdage, at en adblocker er i spil.

Det er denne adgang, som EU nu vil give grønt lys til.

Det vil betyde, at medie-husene uden at spørge om mål kan sende en sniffer ud, som kan opdage en adblocker, så mediehuset kan afbryde læse-muligheden fra den pågældende enhed.

Udbredelsen af adblockere har været inde i en uhyre fremgangsrig periode i takt med, at mediehusenes optag af online-annoncer er steget samtidig med, at mange brugere har oplevet de ofte aggressive og animerede annoncer som forstyrrende og offensive.

Det anslåes, at op mod et par hundrede millioner online-brugere i dag anvender adblockere, der findes i mange forskellige udformninger og fabrikater.

EU har tidligere arbejdet med en plan om at indføre en lov om 'privacy by default' i browserne, der altså i givet fald fra fødslen skulle indstilles til ikke at kunne spores, så online-annoncører ikke ville kunne følge brugere rundt på nettet.

Denne plan blev dog droppet.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

26. april 2019 | Læs mere


Microsoft Dynamics 365 – det næste skridt mod den digitale transformation

Hvordan kommer virksomheder i gang med en digital transformation? - Og hvilke værktøjer kan bringe virksomheden bedst muligt igennem forandringerne? Microsoft bud er Microsoft Dynamics 365. Her er samlet alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af apps og en fælles datamodel.

02. maj 2019 | Læs mere


Fremtidens kundeservice – kom godt i gang med chatbots og kunstig intelligens

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - hvis altså de bliver sat rigtigt op. Lige rundt om hjørnet venter de stemmestyrede chatbots til eksempelvis Alexa og Google Home. Kom og hør, hvordan du kommer hurtigt i gang med chatbots.

07. maj 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
En skærmrevolution er på vej: Her er alt du bør vide om fremtidens mini-LED og micro-LED-skærme
En mindre skærmrevolution er nu under opsejling. Tre nye skærmteknologier kommer med hver deres løfte om vild kontrast, flottere farver og modulære egenskaber.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
The Digital Edge: Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker
Podcast: Salling Groups digitale chef, Claus H. Andersen, er på en digital mission: Det skal være nemmere at handle, nemmere at være kunde og nemmere være forbruger - i alle kædens 1.500 butikker. Hør hvordan den digitale chef arbejder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Spændende undersøgelse: Her ligger forretningsværdien i print-sikkerhed
En undersøgelse fra IDC viser, at der for virksomheder er en solid business case i at prioritere sikkerhed på print, og ethvert it-initiativ der kan nedbringe omkostninger, er attraktivt for ledere. I undersøgelsen har IDC lavet dybdegående interviews med 16 organisationer, som bruger en entreprise printerløsning, og disse interviews viser at der ligger stor forretningsværdi i denne løsning. Organisationerne blev bedt om at beskrive forskellen på ”før” og ”efter” og det viser sig, at de har opnået et mere sikkert print-miljø, samtidig med at der spares både penge og tid.