Stifter forlader dansk it-kæmpesucces efter dramatisk fejde med partner

Interne problemer splitter en af Danmarks mest succesrige spilvirksomheder, Playdead. Den ene stifter forlader selskabet.

Artikel top billede

En længerevarende strid i en af Danmarks førende spilproducenter, Playdead, har ført til, at den ene stifter forlader virksomheden med 50 millioner kroner i hånden.

Det skriver Børsen efter en aktindsigt i dialogen mellem de stridende parter og Erhvervsstyrelsen.

Playdead er firmaet bag blandt andet det populære og anmelderroste spil Limbo fra 2011.

Du kan læse mere om Playdead her: Dansk virksomhed med international succes: Derfor ansætter vi folk med en særlig stil

Uenighederne mellem de to stiftere af det 11 år gamle spilselskab, Dino Patti og Arnt Jensen, var til sidst så voldsom, at striden foregik mellem advokater og breve, fortæller Dino Patti til avisen,

Han er nu ikke længere en del af Playdead, i det han har solgt sin andel på 49 procent af selskabet til Arnt Jensen for 50 millioner kroner. Han siger til avisen, at han er 'gået med' til en pris, der er 'noget mindre end den faktiske værdi.'

Stridigheder har kostet
Playdead er sammen med andre producenter som Killoy (og Sybo games) og IO Interactive en del af den danske spilbranche, der årligt omsætter for i alt 1,1 millarder kroner.

Playdead har alene på sine to spil, Limbo og Inside, tjent over 100 millioner kroner.

Striden mellem Playdeads to stiftere går tilbage til 2015, hvor Dino Patti ifølge Børsen ikke var enig i strategien i firmaet. Det første til en længere stridighed om rettighederne til virksomheden og spillene.

Stridigheden har ikke kun kostet Playdead en stifter og direktør, men også kostet på bundlinjen. Playdeads regnskab styrtdykkede i perioden fra 18 millioner i overskud før skat til kun seks millioner kroner før skat.

Læs også: App-producent: Sådan scorede vi kassen til vildt hardwareprojekt

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly