Stifter forlader dansk it-kæmpesucces efter dramatisk fejde med partner

Interne problemer splitter en af Danmarks mest succesrige spilvirksomheder, Playdead. Den ene stifter forlader selskabet.

Artikel top billede

En længerevarende strid i en af Danmarks førende spilproducenter, Playdead, har ført til, at den ene stifter forlader virksomheden med 50 millioner kroner i hånden.

Det skriver Børsen efter en aktindsigt i dialogen mellem de stridende parter og Erhvervsstyrelsen.

Playdead er firmaet bag blandt andet det populære og anmelderroste spil Limbo fra 2011.

Du kan læse mere om Playdead her: Dansk virksomhed med international succes: Derfor ansætter vi folk med en særlig stil

Uenighederne mellem de to stiftere af det 11 år gamle spilselskab, Dino Patti og Arnt Jensen, var til sidst så voldsom, at striden foregik mellem advokater og breve, fortæller Dino Patti til avisen,

Han er nu ikke længere en del af Playdead, i det han har solgt sin andel på 49 procent af selskabet til Arnt Jensen for 50 millioner kroner. Han siger til avisen, at han er 'gået med' til en pris, der er 'noget mindre end den faktiske værdi.'

Stridigheder har kostet
Playdead er sammen med andre producenter som Killoy (og Sybo games) og IO Interactive en del af den danske spilbranche, der årligt omsætter for i alt 1,1 millarder kroner.

Playdead har alene på sine to spil, Limbo og Inside, tjent over 100 millioner kroner.

Striden mellem Playdeads to stiftere går tilbage til 2015, hvor Dino Patti ifølge Børsen ikke var enig i strategien i firmaet. Det første til en længere stridighed om rettighederne til virksomheden og spillene.

Stridigheden har ikke kun kostet Playdead en stifter og direktør, men også kostet på bundlinjen. Playdeads regnskab styrtdykkede i perioden fra 18 millioner i overskud før skat til kun seks millioner kroner før skat.

Læs også: App-producent: Sådan scorede vi kassen til vildt hardwareprojekt

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S