LG mister milliardbeløb efter kikset smartphone-satsning: Forbrugerne gad slet ikke produktet

Det sydkoreanske verdensfirma LG har tabt halvanden milliard kroner i fjerde kvartal i et ellers positivt 2016 for selskabet. Syndebukken bag tabet er selskabets mobildivision.

Artikel top billede

LG som helhed havde et forrygende 2016 med et overskud på 770 millioner kroner.

Men havde det ikke været for det sydkoreanske selskabs mobildivision, havde regnskabet set meget anderledes ud.

LG's markedsandele på smartphonemarkedet har længe været aftagende, men regnskabet for fjerde og sidste kvartal i 2016 var endnu et søm i en potentiel ligkiste.

Selskabet havde i fjerde kvartal et underskud på 1,5 milliarder kroner, hvilket hovedsageligt var på grund af virksomhedens mobildivision.

I hele 2016 solgte LG kun 14,1 millioner smartphones. Til sammenligning solgte LG's sydkoreanske konkurrent Samsung mellem 70 og 80 millioner hvert eneste kvartal, og det var endda på trods af Samsungs Note 7-skandale.

G5 var en katastrofal fiasko

I fjerde kvartal havde LG ellers et okay salg af selskabets anmelderroste LG V20-telefon, men 2016's helt store skuffelse, LG G5 fra foråret, var en gedigen katastrofe for selskabet.

Læs også: Test: LG G5's vilde dobbeltkamera opvejer ligegyldige funktioner

LG G5 var en unik og innovativ smartphone med en modulær opbygning, hvor du kunne tilføje ekstra funktioner. Et rent slaraffenland for tech-nørder, men den almene bruger var fløjtende ligeglad og købte i stedet smartphones et andet sted.

I løbet af foråret måtte LG melde ud, at firmaet stoppede udviklingen af flere modulære smartphones samt udviklingen af flere moduler.

Det modulære setup var ellers en gigantinvestering for selskabet, der skulle have siddet i mange smartphones i de kommende år.  

Læs også: Endnu et firma dropper drømmen om den modulære telefon - og det skal du være glad for

LG er kendt for ikke at holde sig til de konventionelle smartphonedesigns.

LG var således det første firma til at sætte fingerskanneren på bagsiden af telefonen - det kopierer Huawei i dag i stor stil - og LG var også et af de første selskaber med en telefon med to kameraer.

Den kommende LG G6 vil ikke have samme modulære system som G5, men har allerede trukket overskrifter, da den eftersigende "kun" vil være udstyret med sidste års Snapdragon 821-processor, og ikke den nyeste 835. Den har Samsung taget for sig selv.

Det er dog langt fra kun LG, der har problemer i smartphoneindustrien.

Sony og HTC er begge hårdt pressede på smartphone-markedet, hvor særligt kinesiske brands som Huawei rykker frem.

Læs også: Vilde, billige og teknisk overlegne: Her er de bedste smartphones lanceret i 2016

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil