3 buldrer frem på det danske telemarked: Henter masser af mobilkunder og tjener styrtende med penge

Teleselskabet 3 fortsætter fremgangen på det danske marked. 2016 bød på masser af nye kunder - og masser af penge i kassen.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Det kan godt være, at 3 er den mindste dreng i klassen sammenlignet med TDC, Telia og Telenor, men det er 3's muskler, der vokser hurtigst i disse år.

Selskabet har netop offentliggjort endnu et årsregnskab med masser af vækst på de vigtige parametre.

Omsætningen i 3 steg med 12 procent i forhold til året før, så 3 nu har en omsætning på 3,2 milliarder kroner.

Samtidig gik det også glimrende med driftsresultatet (EBIT), der steg med 11 procent til 430 millioner kroner, mens nettoresultatet bankede i vejret med hele 16 procent til 402 millioner kroner før skat.

Det hele bunder i både en solid og velsmurt drift, men også i, at kundefremgangen i 3 fortsætter.

3 hentede således 47.000 kunder i 2016, så kundebasen gik frem med fire procent i forhold til 2015.

3 har nu ialt 1.201.026 kunder i Danmark.

Selskabet oplyser videre i en pressemeddelelse, at det investerede 189 millioner kroner i netværk i 2016, og at skatteomkostningen i 2016 lyder på 72 millioner.

Markedet er råt

"3 kommer i mine øjne flot ud af 2016 resultatmæssigt. Markedet er fortsat råt og præget af hård konkurrence om kunderne," lyder det i en kommentar fra Morten Christiansen, administrerende direktør i 3.

"Dette afspejler sig i vores begrænsede, men dog godkendte indtag af kunder. Til gengæld er vi i årets løb lykkedes med at sælge mere til kunderne på tværs af vores sortiment og tillægsprodukter, hvilket ses i vores EBIT, som steg med 11 procent," siger han.

"Vi har stenhårdt fokus på at drive en effektiv forretning, hvor vi samtidig kan være agile og ændre prioriteringer løbende for at optimere vores position i markedet," lyder det desuden fra direktøren.

Også i 2017 forventer 3 at kunne øge markedsandelen, oplyser selskabet.

"Et af årets store temaer bliver EU's regulering af roamingpriser, som kan blive en udfordring for nogle selskabers regnskaber."

"Vi har dog allerede indregnet denne omkostning i vores regnskaber, siden vi lancerede 3LikeHome i 2014, og derfor forventer vi ikke at blive ramt så hårdt af det."

Årsregnskabet fra 3 dækker også 3's Oister og Zenji.

Læs også:

Teleselskabet 3 skovler kunder ind: Kaprede 47.000 nye mobilkunder i 2016

Preben Damgaard investerer stort millionbeløb i Plenti - mobilselskabet nærmer sig 100.000 kunder

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird