Den danske Uber-chauffør Nicolai lader sig ikke kue af lukning: Fortsætter som undergrunds-chauffør

Den danske Uber-chauffør Nicolai Jørgensen mener, at Ubers lukning åbner porten for et nyt stort undergrundsmarked.

Artikel top billede

(Foto: Gamma Nine Photography)

Den danske taxibranche håber, at Uber-kunder vil strømme tilbage til de danske taxaer, når den kontroversielle amerikanske app forlader det danske marked 18. april. 
Men her har den etablerede taxi-branche forregnet sig, mener den danske Uber-chauffør og formand for Foreningen for Deløkonomi, Nicolai Jørgensen.

Han vurderer, at vi i stedet vil se, at en stor del af både de tidligere Uber-chauffører og tidligere Uber-kunder vil søge over mod et endnu mere ureguleret undergrundsmarked.

Læs også: Den danske taxibranche jubler over Uber-lukning - men betyder det nu, at al innovationen stopper?

Er aktiv på Haxi

Nicolai Jørgensen fortæller, at han kommer til at fortsætte som Uber-chauffør frem til tjenestens lukke-dag, men at han allerede nu er aktiv på kørsel-appen Haxi samt på en række Facebook-grupper, hvor folk koordinerer kørsel.

"Delekørsel forsvinder ikke, fordi Uber forsvinder. Udover Haxi er jeg også aktiv på en række Facebook-grupper med flere tusinde medlemmer. Det, vi ser nu, er, at der opstår et rigtigt undergrundsmarked, hvor folk betaler med MobilePay og kontanter," siger han til Computerworld.

Som eksempel nævner Nicolai Jørgensen den ny-oprettede Facebook-gruppe Ridesharing Copenhagen, der dog i skrivende stund blot har omkring 50 medlemmer. Men han hævder, at der herudover også er en lang række lukkede Facebook-grupper, der sammenlagt har tusindvis af medlemmer.

Derudover har kørsels-appen Haxi knap 1.000 registrerede chauffører i Danmark.

Læs også: Transport-dele-tjenesten Haxi øjner hul i markedet efter Ubers farvel: "Vi ser en kæmpe-mulighed i både København og resten af Danmark"

Lukning giver problem for hundredvis af chauffører

Uber har ifølge officielle tal 2.000 registrerede chauffører i Danmark.

Nicolai Jørgensen vurderer dog, at det kun er knap halvdelen af dem, der er aktive på tjenesten. 

En del af dem bruger - her i blandt Nicolai Jørgensen selv - Uber som en slags bi-job. Nicolai Jørgensens gætter på at 200 til 300 af dem vil få et reelt problem, når Uber indstiller driften i Danmark og en stor del af vil søge med mod alternative kørselstjenester. 

"Jeg gætter på, at cirka halvdelen af dem vil falde fra, mens den anden halvdel vil forsætte med at køre via andre kanaler," siger han. 

Læs også: Stor østeuropæisk taxi-app vil ind på den danske marked efter Ubers afsked: "Vi er på udkig efter danske vogne"

Stort marked for planlagt kørsel

Han forklarer dog, at de alternative tjenester der eksisterer i dag, primært egner sig til ture, der er planlagt i forvejen. Det kan være folk, der har brug for et lift til lufthavnen, til en koncert eller en fest. 

De mere spontane ture, hvor især unge mennesker har brug for en vogn til en tur i byen, vil formodentligt blive overtaget af taxaer eller busser, s-tog og metro. 

"Det er min oplevelse at mange bruger Uber som et alternativ til at cykle eller offentlig transport. Ikke som et alternativ til en taxa. Unge mennesker kommer ikke til at bruge 70 eller 80 procent af deres ‘gå-i-byen-budget' på at tage en taxa hjem til Hørsholm eller Holte," vurderer han.

Læs også: 
Uber lukker i Danmark, men aarhusiansk it-afdeling overlever  

Kampen mellem taxa og Uber ender 4-1 - her er vores kampreferat

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car