Regnestykket er gjort op: Det koster det at sikre lynhurtigt fiberbredbånd til os alle

Det er ikke urealistisk at sikre en total udrulning af fiberbredbånd med gigabithastigheder på tværs af alle EU-lande. Man skal bare lige finde en lille pose penge.

Artikel top billede

For 137 milliarder euro - lidt mere end 1.000 milliarder danske kroner - vil man kunne sikre fiberbredbånd til alle borgere i EU-landene.

Sådan lyder det fra interesseorganisationen FTTH Council Europe, der har regnet på, hvordan og for hvor meget man kan udrulle fiber til alle hjem i de 28 lande.

Prisen dækker over, hvis man sikrede fiber ved 100 procent af alle hjem, mens 50 procent af dem blev tilsluttet fiberen.

Samtidig er der taget højde for, at der allerede i dag er fiber ved 36 procent af hjemmene, mens 11 procent er tilsluttet, kan man læse i rapporten.

Tidligere har EU-Kommissionen vurderer, at udgiften til en komplet fiberudrulning snarere ville være 1.145 milliarder danske kroner.

Prisforskellen skyldes blandt andet, at nye teknologier er kommet til, ligesom at man kan anvende eksisterende infrastruktur i større eller mindre grad.

Læs også: Fiberbredbånd boomer: For få år siden ringede alle alarmklokker - nu skovler danske fiberselskaber kunder ind

Ronan Kelly, der står i spidsen for FTTH Council Europe, udtaler, at analysen bygger på data fra reelle fiberudrulninger i en række forskellige scenarier.

"Det afgørende for mig er, at omkostningen ved ikke at bygge fibernetværk eller ved at forsike konstruktionen af dem er for høj."

"Politikere bør ikke gå på kompromis i forhold til at gå efter de bedste netværk i Europa. Fiber vil uden tvivl spille en vigtig rolle i at sikre en europæisk udrulning af 5G som den underliggende infrastruktur ligesom til næste generations digitale services."

Fiber-boom i Danmark

Fiberudrulingerne har stået på i Danmark i mange år efterhånden. 

Den seneste opgørelse fra Energistyrelsen over antallet af fiberbredbånds-abonnementer i Danmark viser, at vi i første halvår 2016 nåede op på over 484.000 abonnementer.

Det er en stigning på 15,4 procent i forhold til første halvår 2015.

Går vi tilbage til første halvår 2007 var der ifølge Energistyrelsen kun lige knap 43.000 abonnementer til fiberbredbånd i Danmark.

Det betyder, at antallet af abonnementer er mere end 11-doblet på 10 år.

Læs mere her:

Fiberbredbånd boomer: For få år siden ringede alle alarmklokker - nu skovler danske fiberselskaber kunder ind

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly