Facebook satser stort på nye virtuelle løsninger: Skal bruges til at udfordre Google og Apple i stor stil

Facebook satser stort på ny augmented reality som skal blive selskabets vej ind som dominerende faktor på smartphone-scenen. Her kan du se nogle af de ting, som Facebook har præsenteret på selskabets store udviklerkonference, F8.

Artikel top billede

Hvis der er et overordnet budskab, der dominerer Facebooks store udviklerkonference, F8, så er det, at der for alvor bliver sat skub i den masterplan, som Mark Zuckerberg præsenterede sidste år.

Du kan se masterplanen her:

Masterplanen indeholder ambitiøse målsætninger inden for augmented reality, kunstig intelligens og virtuelle løsninger og strækker sig hele 10 år ud i fremtiden.

På F8-konferencen, der løber af stablen i disse dage, har Facebook allerede løftet sløret for en række nye augmented reality-baserede løsninger.

Facebook har i de senere år investeret flere milliarder kroner i udviklingen af augmented reality-løsninger, og Mark Zuckerberg pegede under åbningen af konferencen på, at Facebook vil gøre kameraet til "den primære augmented reality platform'

Facebook har længe tumlet med smartphone-planer, men missede i første omgang muligheden for at markere sig som leverandør af et regulært styresystem til smartphones.

Det kan du læse mere om her: Rygterne syder: Kommer der en Facebook-mobil i morgen?

De nye løsninger er således Facebook bud på en ny vej ind på smartphone-markedet, hvor selskabet håber at kunne blive en dominerende magtfaktor, der kan udfordre både Apple, Google og i mindre målestok Microsoft, der er de tunge aktører på dette område.

Det kommer blot ikke til at handle om styresystemer, men om kameraet, som Mark Zuckerberg og Facebook altså regner med bliver den primære indgangsvejs til smartphone-verdenen i de kommende år.

Som Facebook altså med de nye lanceringer håber at kunne komme til at dominere.

Centralt i planerne finder vi den såkaldte Camera Effects-platform, som Mark Zuckerbeg præsenterede fra scenen under sin keynote.

Udviklere kan anvende platformen til at indlemme Facebook direkte i deres egne augmented reality-apps via enhedens kamera og Facebook-appen.

Facebook har store forventninger til løsningen, som henvender sig til en meget stor skare udviklere i alverdens selskaber, som kan anvende platformen til at indbygge de virtuelle funktioner i deres løsninger.

Fra scenen præsentede Zuckerberg forskellige scenarier - blandt andet oplysninger om en vinflaske, damp fra en kaffekop og lignende småting.

Ligeledes er Nike klar med en funktion, hvor brugeren i app'en kan få placeret et Nike-svedbånd på hovedet.

Det sker med tæt integration med Nike+ Run Club.

I augmented reality-verdenen er Facebook også på vej med den såkaldte Spaces-løsning. Her vil det blive muligt at møde sine venner i en augmented reality-verden via Oculus Rift, hvor man selv og ens venner vil fremstå som avatarer, der kan dele dokumenter og lignende med hinanden.

Har man ikke lige en Oculus Rift, kan man anvende videofunktionen i Messenger og kigge ind i den virtuelle verden via sin telefon.

Mark Zuckerberg og Facebook understregede, at der er lang vej endnu på vejen mod virtuelle verdener og fuldt funktionelle augmented reality-løsninger. 

Men de nye lanceringer giver om ikke andet et tydeligt tegn på den kurs, som Facebook vil tage i de kommende år.

Du kan se hele Mark Zuckerbergs keynote her: 

Læs også:

Facebook spår fremtiden: Sådan skal du slippe for unødvendige notifikationer

Facebook har sat kursen: Vil være et rigtigt softwarefirma

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job