Facebook-strategi afsløret af lækage: Målretter reklamer til skrøbelige unge med dårligt selvværd

Et lækket dokument fra facebooks australske hovedkvarter giver et hidtil uset indblik i virksomhedens overvågning af og fortjeneste på sine brugere. Oplysninger om unge brugeres skrøbelige sindstilstand leveres direkte til annoncører, der kan skræddersy reklamer til teenagere med lavt selvværd.

Artikel top billede

Hvis du føler dig dum, usikker eller gerne vil tabe dig, så vil Facebook meget gerne vide det.

Ifølge et internt dokument fra Facebook, der er lækket til den australske avis The Australian, er ord som "dum", "usikker", "værdiløs" og "taber" nemlig en vigtig del af det sociale medies strategi for at tjene penge på sine brugere.

Ifølge dokumentet scanner Facebook unge brugeres konti for blandt andet ovenstående ord for at skabe et billede af den unges sindstilstand.

Sammen med for eksempel mad-fotos eller billeder fra træningscentret skaber facebook en profil af den unges selvværd, som bliver stillet til rådighed for annoncører.

Annoncøren ved så, om den unge for eksempel er utilfreds med sin krop eller andre dele af sit liv - og kan bruge den viden til at sælge produkter.

Dårlige sager på stribe

Den australske lækage kommer i kølvandet på en række dårlige sager for Facebook, der blandt andet er blevet kritiseret for ikke at tage ansvar i kampen mod deling af falske nyheder, ligesom chokerende live-optagelser har floreret på platformen og vakt fuore blandt brugere.

For nylig kunne Computerworld fortælle, at Facebook er blevet snydt for flere hundrede millioner kroner i et phishing-angreb, hvor en østeuropæisk mand angiveligt har haft succes med at udgive sig for en taiwanesisk underleverandør gennem flere år.

Læs også: Google og Facebook snydt for en halv milliard i phishing-angreb

BEC

QA coordinator

Region Sjælland

Timengo DPG

Teknisk Support Lead

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job