Fiber-direktør ikke i tvivl efter kæmpeunderskud: Derfor skal fiberkunderne nok blive en overskudsforretning

Interview: Fibia er i gang med at konsolidere to selskaber og dermed også it-systemer og licens-omkostninger. Det er dog kun en af vejene til sorte tal på bundlinjen, fortæller direktøren.

Der er massiv kundefremgang i NRGi's og SEAS-NVE's fælles fibernetselskab, Fibia.

Fibia fik i 2016 23.000 nye kunder, så den samlede kundebase nu er på over 100.000 kunder.

Alligevel endte Fibia med et underskud i årsregnskabet for 2016 på næsten 109 millioner kroner, som Computerworld skrev mandag:

Det kan du læse her: Dansk fiberselskab har nu over 100.000 kunder: Alligevel går resultatet helt i rødt

Vi har derfor spurgt administrerende direktør i Fibia, Casper Holst-Christensen, hvad der skal til, før Fibia begynder at give et plus på bundlinjen?

"Siden Fibia blev stiftet, har vi været i gang med at konsolidere to selskaber. Det betyder, at vi har en række dobbeltomkostninger," fortæller Casper Holst-Christensen.

"Vi har flere dobbeltomkostninger - for eksempel licenser til systemer, som vi arbejder på at slippe af med."

"Alle vores indsatser går på, at vi konsoliderer for at kunne blive klar til at lave en skala-forretning med en lavere omkostning, og det er vi i proces med."

"Og så henter vi jo heldigvis også rigtig mange kunder, og det er også derfor, at du kan se, at vores driftsresultat faktisk er vokset med omkring 70 procent. Det kommer til at vokse endnu mere markant her i 2017."

Investerer stort i infrastruktur
Ville Fibia give overskud, hvis du kunne fjerne de dobbeltomkostninger, der er, fordi to selskaber er lagt sammen - eller skal der mere til?

"Allerede i 2016 begyndte vi at tage afskrivninger på nogle af de it-systemer, der afløser de it-systemer, der var i de to moderselskaber. Det er en af årsagerne til, at resultatet ikke er bedre, end det er."

"Den primære årsag til røde tal er dog, at vi er dimensioneret til vækst - og det tager tid at lave væksten, og det koster."

"Hvis du ser på den primære drift, kan du se, at vi har knap 70 procent i vækst. Det kommer til at vokse relativt hurtigt, og it er jo noget, der afskrives relativt hurtigt, så det er væk om nogle år."

"Meget af det kommer selvfølgelig også an på, hvor meget vi investerer, og vi investerer meget heftigt i udbygning af infrastrukturen i vores forsyningsområder, og det vil vi blive ved med."

"Men vi regner vi faktisk med, at vi i omkring 2019 skal give sorte tal med det investeringsniveau, vi arbejder med nu."

Frygter ikke 5G
100.000 kunder lyder af mange, men hvor mange kunder kan Fibia potentielt komme op på?

"I hele vores naturlige forsyningsområde, som er SEAS-NVE's og NRGi's forsyningsområder, er der 626.000 husstande, og der har vi rullet fiber ud, så omkring 300.000 har mulighed for at få fiber."

"Det er der så 100.000, der har valgt."

Hvad bliver Fibias vigtigste opgave i de kommende år med henblik på at sikre en sund forretning?

"Vi skal lykkes med de sidste indsatser på etableringen af fælles it-platforme, så vi ikke skal drive forretning i et SEAS-NVE-system, et NRGi-system og et Fibia-system. Det er det, der er løftestangen."

"Og så skal vi fortsætte med at investere i takt med efterspørgslen - og der er heldigvis rigtig mange, der efterspørger vores produkt."

Mange begynder at tale om mulighederne med det kommende 5G - og om de gigabithastigheder, det mobilnetværk vil kunne levere. Hvordan ser du 5G påvirke en fiberforretning som jeres nogle år ude i fremtiden?

"Lige nu er der ikke rigtig nogen, der ved, hvad det koster at rulle 5G ud og heller ikke helt, hvad teknologien vil kunne."

"Men helt overordnet bliver det rigtig dyrt at rulle 5G ud, og derfor bliver det nok også mest relevant i de urbane områder. Og så er 5G et shared miljø, hvor fiberen næsten er dedikeret."

"Så vi tror på, at fiber og 5G kommer til at supplere hinanden frem for direkte at konkurrere med hinanden."

Læs også:

Dansk fiberselskab har nu over 100.000 kunder: Alligevel går resultatet helt i rødt

Fiberbredbånd boomer: For få år siden ringede alle alarmklokker - nu skovler danske fiberselskaber kunder ind

Dansk fiberkæmpe klar med rekord-regnskab: Skovler kunder og penge ind

Efter heftige milliard-investeringer: Nu er der opbrud i den danske fiberbranche




Premium
Forsvarets cyberenhed advarer danske virksomheder: Vi står over for alvorlige trusler fra hackerne
Nye værktøjer. Nye ofre. Nye afpresningsmetoder. De cyberkriminelle har ikke ligget på den lade side under corona-pandemien, viser ny trusselsrapport fra Center for Cybersikkerhed.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.