"Selvom vi havde verdens bedste software med Photoshop og Indesign, så var vi ikke længere vigtige for vores kunder. Gode ja, men ikke vigtige."

"Vi gik fra at lave programmer til at skabe løsninger, der binder indhold, forbrugere og salgsarbejdet sammen. I takt med at vores produkter blev ændret, blev hver eneste medarbejders rolle også ændret."

Artikel top billede

For 10 år siden blev jeg CEO for Adobe. Det første jeg gjorde var at sætte møder op med vores største kunder.

De fik mig presset ind i deres travle kalender. Men de var også overraskende over, hvad jeg egentligt lavede på deres kontor. For de brugte vores produkter, men vi var slet ikke en del af deres strategiske planer.

Det åbnede i den grad mine øjne. For vi havde lavet den klassiske fejl, hvor vores tidligere succeser gjorde os blinde for virkeligheden. Så selvom vi havde verdens bedste software med Photoshop og Indesign, så var vi ikke længere vigtige for vores kunder. Gode ja, men ikke vigtige.

Det var skidt, for bare at holde fast i status quo er ikke længere er en holdbar forretningsstrategi.

Så vi spurgte os selv om, hvorfor vi kun var involveret i design-delen, når vi nu gik rundt og sagde, at vi var et firma der tog indhold alvorligt.

Hvad nu hvis vi var involveret i indholdet fra start til slut? Så vi både var med til at designe indholdet, med til at distribuere indholdet og med til at måle effekten af indholdet.

Det spørgsmål, og det arbejde som der kom ud af det, er i mine øjne et af de største skift i softwareindustrien nogensinde. Vi gik fra at lave programmer som Premiere, Photoshop og InDesign til at skabe løsninger som Adobe Analytics Cloud, Experience Cloud, Advertising Cloud der binder indhold, forbrugere og salgsarbejdet.

I takt med at vores produkter blev ændret, blev hver eneste medarbejders rolle også ændret. Og alle vores processer blev mere agile og mere fokuserede på kunderne. 

For en ting jeg har lært af den her proces er, at ægte forandring er en "all or nothing"-indsats.

Shantanu Narayen, CEO for Adobe, på Adobe Summit 2017 i London.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job