Uber-konkurrent og Google slår sig sammen om selvkørende biler

Kørselstjenesten Lyft har for alvor meldt sig ind i kampen om at få selvkørende biler på vejene. Selskabet har indgået en aftale med Google-projektet Waymo om at udvikle og kommercialisere teknolgien

Artikel top billede

To af Ubers stærkeste konkurrenter på markedet for selvkørende biler har slået sig sammen.

Kørselstjenesten Lyft har ifølge New York Times indgået en aftale med teknologivirksomheden Waymo, der udvikler selvkørende biler under googles paraplyselskab, Alphabet.

Waymo har for nylig anklaget Uber for at bruge stjålne handelshemmeligheder til at udvikle selvkørende biler, og samarbejdet med Lyft intensiverer kampen om det, der antages at blive et særdeles lukraftivt marked.

"Waymo har den bedste teknologi på selvkørende biler, og samarbejdet vil sætte fart på vores delte vision om at forbedre liv med verdens bedste transport," hedder det i en pressemeddelelse fra Waymo.

Sparsomt med detaljer

De to virksomheder er indtil videre yderst sparsomme med detaljer om samarbejdets karakter.

Men det er ganske givet, at Lyft skal binde Waymos teknologi sammen med offentligheden, og Waymo er da heller ikke det første selskab, Lyft indgår samarbejed med på området for selvkørende biler.

General Motors, der er stor-investor i Lyft, indgik sidste år en aftale om på sigt at bruge Lyfts kunde-netværk til at teste selvkørende Chervolet-biler.

Læs også: Buldrer ind på markedet for selvkørende biler: Intel køber top-producent for enorme 107 milliarder kroner

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil