Splinterny styrelse med 1.100 medarbejdere skal løse Skats it-kvaler

Opsplitningen af Skat betyder, at der i København bliver oprettet en ny stor it-styrelse.

Artikel top billede

Efter de mange it-skandaler bliver Skat opsplittet i syv nye styrelser, hvor af én af styrelserne bliver en rendyrket it-styrelse, som kommer til at ligge i København.

Den nye styrelse får navnet Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og kommer til at bestå af mellem 900 og 1100 mand.

"En stor del af de it-systemer, som ligger til grund for opkrævningen af skatter og afgifter, er forældede. Samtidig har man haft svært ved at styre store it-udviklingsprojekter. Derfor samles drift, vedligehold og udvikling af it-systemer samt behandling af data i en ny styrelse, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen," står der på regeringens hjemmeside Fra 1 til 7.

Desuden fremgår det af rapporten En Skatteforvaltning i hele Danmark, som ligger på Skatteministeriets hjemmeside, at Skat samlet set får brug for at rekruttere 3.300 nye medarbejdere frem mod 2021.

Det er uvist, hvor mange dem, der er it-medarbejdere. Men i rapporten står der:

"Samtidig er der behov for, at flere og flere andre kompetencer til at løse opgaver, der i stigende grad kræver specialise- ring. Det gælder særligt inden for områder som it, statistik og analyse, jura og økonomi. Det skal bidrage til at imødegå den teknologiske udvikling, der stiller skatteforvaltningen over for nye og stadig mere komplicerede opgaver."

Organisationsændring kan ikke stå alene

Skat har gennem de seneste år været plaget af fejlbehæftede it-systemer, hvor især skandalen med det kasserede it-projekt EFI har trukket store overskrifter og har fået Skat til at sagsøge KMD med erstatningskrav på mange hundrede millioner kroner.

Læs også: IT-Branchen: Beslutningen om at etablere ny it-styrelse under Skat er skadelig og forkert

Ifølge Søren Lauesen, der er professor ved professor på IT-Universitetet og som forsker i årsagerne til de fejlslagne it-projekter, kan de nye organisationsændringerne hos Skat dog ikke stå alene.

"Opsplitningen af Skat er en ren organisationsændring, og det ligger udenfor mit speciale at vurdere, hvilken effekt det har på Skat. Men jeg kan dog sige, at en organisationsændring ikke alene kan løse problemerne. Det kræver, at der også bliver gjort noget ved it-systemerne," siger han i en kort kommentar til Computerworld.

En rapport udarbejdet af Søren Lauesen har tidligere vist, at EFI-system blev taget i brug, selvom over en tredjedel af de indledende test af systemet slog fejl. 

I den forbindelse sagde Søren Lausen til radiostationen, Radio24syv: 

"Jeg har ikke noget godt at sige om EFI. Jeg synes, det er fint, det blev lukket. Det skulle det bare være blevet seks år tidligere."

Sidste år kom det frem, at regningen for at lukke det kuldsejlede it-system vil lande på hele 1,2 milliarder kroner.

Læs også: Samlet regning for Skats kuldsejlede EFI-system ender på næsten 1,2 milliarder kroner

Her er de andre styrelser

Udover den nye it-styrelse bliver Skat opsplittet i følgende styrelser.

- Gældsstyrelsen med placering i Middelfart, 1.500 medarbejdere
.
- Motorstyrelsen med placering i Aalborg, 250-300 medarbejdere.

- Administrations- og Servicestyrelsen med placering i Herning, 300-350 medarbejdere.

- Toldstyrelsen med placering i Aarhus, 600-650 medarbejdere.

- Vurderingsstyrelsen med placering i Roskilde, 600-650 medarbejdere.

- Skattestyrelsen med placering i København, 3.300-3.500 medarbejder

Læs også: Rapport: Skats skandale-ramte EFI system var spækket med fejl, men blev taget i brug alligevel

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job