Artikel top billede

Stor opgørelse over de mest populære CMS’er: Wordpress fejer alle konkurrenter af banen

Open source-systemet Wordpress tromler frem på internettet. Konkurrenterne kan slet ikke følge med.

Hvis du i dag besøger 10 forskellige hjemmesider, vil næsten hver tredje være drevet af Wordpress. Og hvis du kun besøger hjemmesider, der bygger på et CMS, vil seks ud af 10 af dem køre Wordpress.

Det populære open source-system fortsætter nemlig fremmarchen på internettet, og ingen af konkurrenterne er i nærheden af at kunne udfordre Wordpress, hvad angår udbredelsen.

Det er slået fast med syvtommersøm i den seneste opgørelse fra W3Techs.com, der tracker webtrafik og teknologier på internettet.

W3Tech kan meddele, at Wordpress i dag anvendes af 28,3 procent af alle websider i verden, og at Wordpress har en markedsandel blandt content management systemerne på hele 59,2 procent.

Når der er forskel på de to tal, skyldes det, at ikke alle websider bygger på et CMS, ligesom der også er en enorm underskov af CMS’er, der fylder ganske lidt på markedet system for system, men som samlet alligevel udgør omkring halvdelen af det samlede CMS-marked.

De mest populære systemer

I W3Tech-opgørelsen ser de mest populære CMS’ers markedsandele således ud:

Wordpress: 59,2 procent.
Joomla: 6,9 procent.
Drupal: 4,7 procent.
Magento: 2,5 procent.
Blogger: 2,1 procent.
Shopify: 1,5 procent.
TYPO3: 1,5 procent.
Bitrix: 1,5 procent.
Prestashop: 1,3 procent.
Squarespace: 1,3 procent.

Listen afslører også, at et system som Xoops, der driver Computerworld.dk, i dag har en markedsandel på blot 0,1 procent.

Mange måder at gøre markedet op på

Det er vigtigt at understrege, at opgørelsen alene siger noget om systemernes udbredelse, og at brugervenlighed, kvalitet, stabilitet og sikkerhed kan være en anden historie.

Samtidig ved man eksempelvis også, at der er mange mindre sider, der anvender systemer som Wordpress og Joomla, mens store og mere komplekse løsninger eksempelvis kan være bygget på Sitecore eller SharePoint.

I W3Tech-opgørelsen ligger Sitecore CMS på en markedsandel på 0,2 procent, mens SharePoint har 0,3 procent af markedet.

Wordpress' vilde vøkst

Wordpress’ position på markedet er uanset hvad ganske overbevisende - og systemet vinder markedsandele år for år.

I 2011 drev Wordpress således 13 procent af alle websider i verden. Det var i 2015 steget til 25 procent af alle sider - og her i 2017 er Wordpress altså nået op på 28,3 procent.

Du kan i øvrigt læse hele historien om Wordpress og stifteren Matt Mullenweg her:

Han skabte Wordpress og en verden af bloggere

Læs også:

Stiftere af Drupal og Wordpress ikke i tvivl: Internettet er truet

Sikkerhedsfolk slår alarm: Sårbare CMS-plugins kan blive udnyttet til angreb i de kommende dage




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere