Forbrugerne forkaster fjernsynet - vil hellere se film og serier på en tablet

Det er både nemt og bekvemt at se film, serier og sport på de mobile enheder, og det får stadig flere forbrugere til at forkaste fjernsynet.

Artikel top billede

(Foto: © Messe Berlin - Veröffentlichung honorarfrei, Beleg erbeten / Tom Maelsa)

For ikke ret mange år siden var indkøb af fladskærmsfjernsyn det store hit hos forbrugerne, der ikke kunne få tommer nok og en høj nok opløsning.

I takt med streamingen og de mobile enheders fremmarch er flere og flere dog begyndt at vælge eksempelvis en tablet frem for et traditionelt fjernsyn til at se indhold på - eksempelvis i børne/teenageværelserne og i soveværelset.

Det betyder, at antallet af fjernsyn per husstand falder.

Det fremgår af en ny undersøgelse fra U.S. Energy information Administration med 5.6000 respondenter. Her kan man se udviklingen i antallet af fjernsyn per husstand fra 1997 til 2015.

Hvor der i 2005 og i 2009 var henholdsvis 43 procent og 44 procent af de amerikanske husstande, der havde mere end tre fjernsyn, så var det i 2015 faldet til 39 procent.

Der var i 2015 i gennemsnit 2,3 fjernsyn per husstand. I 2009 var der 2,6 fjernsyn per husstand.

Samtidig fremgår det af undersøgelsen, at mens det i alle årene fra 1997 og frem til 2009 har været 1,3 procent af husstandene, der slet ikke har haft noget fjernsyn, så var det pludselig steget til 2,6 procent i 2015.

Streaming hitter

Formentlig er tendensen blevet forstærket siden - i hvert er antallet af tablets per husstand steget, og streaming-løsningerne hitter også. 

Selvom der altså er tale om en amerikansk undersøgelse, er også danskerne i stigende grad begyndt at anvende eksempelvis tablets til at se "fjernsyn”.

I den amerikanske undersøgelse kan man i øvrigt også se, at det i høj grad er dem, der er fra 45 år og opefter, der fortsat holder fast i det gammeldags fjernsyn, mens de yngre er mere klar til at tilgå indholdet på andre typer enheder.

Læs også:

Danskerne er blevet de rene dydsmønstre: Så få henter i dag musik og film ulovligt

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil