Plenti skovler mobilkunder ind - men ender med et kæmpe underskud i det første regnskab

Mobilselskabet Plenti har stor succes med at kapre kunder. Resultatet i selskabets første regnskab er dog alligevel et stort minus. Samtidig har Plenti hårdt brug for mere kapital til den videre udvikling af virksomheden.

Artikel top billede

Peter Mægbæk er dirtektør i Plenti. (Foto: Line Thit Klein)

Det kan godt være, at teleselskabet Plenti skovlede 17.000 kunder ind i det seneste kvartal og nu nærmer sig målet: 100.000 kunder.

Men det koster knaster at banke et mobilselskab op fra bunden, og det afspejles også i Plentis første årsregnskab, der netop er offentliggjort.

Plenti, der debuterede på telemarkedet i marts sidste år med et pakkeprodukt og fri data, fik i årsrapporten for 2. september 2015 til 28. februar 2017 et resultat før skat på minus 46,9 millioner kroner.

Med personaleomkostninger på blot 14,7 millioner kroner i perioden til 37 medarbejdere, er det også tydeligt, at det er selve etableringen af virksomheden og markedsføringen og driften, der har kostet Plenti dyrt.

“Årsrapporten bærer præg af at det er virksomhedens første siden etablering. Der har i perioden været afholdt betragtelige investeringer til etablering af virksomheden og ikke mindst opbygning af en stærk markedsposition,” lyder det i ledelsesberetningen.

“Resultatet af disse investeringer i virksomheden har været en markant vækst af kundeantal, organisation og omsætning. Afledt heraf har der også været afholdt en række direkte omkostninger til diverse salgskanaler og personale samt den fortsatte intensive markedsføring."

"Det ordinære resultat efter skat udgør -46.890 t.kr.. Ledelsen anser årets resultat for tilfredsstillende.”

Har brug for flere penge

Det fremgår også af regnskabet, at egenkapitalen i Plenti var på minus 34,2 millioner kroner, da regnskabet blev afsluttet.

Samtidig er der dog registreret aktiver for omkring 14,5 millioner kroner.

“Selskabet har tabt kapitalen, men da selskabet er et udviklingsselskab, var dette forventet," forklarer Plenti.  

"Ledelsen arbejder løbende på at sikre et kapitalberedskab der sikrer at selskabet kan imødekomme sine forpligtelser. Det er ledelsens opfattelse at foreliggende aftaler om finansiering og tilførsel af kapital er tilstrækkelige til opfyldelse af denne målsætning,” står der i regnskabet.

Plenti skriver samtidig om den forventede udvikling i selskabet:

“I det indeværende regnskabsår forventer vi at fortsætte virksomhedens vækst og øge kundebasen. Ud over det fortsatte fokus på at vækst i privatmarkedet, vil vi også påbegynde salg til Erhvervsmarkedet. Der vil således også blive investeret i virksomhedens vækst i den kommende regnskabsperiode.”

Preben Damgaard har skudt penge i Plenti

Tidligere i år fik Plenti en stor kapitalindsprøjtning på et tocifret millionbeløb af Preben Damgaard. Preben Damgaard trådte samtidig ind i bestyrelsen.

Peter Mægbæk, der er direktør i selskabet, var i sin tid medstifter og administrerende direktør i Fullrate, som TDC købte i 2009 i en kæmpehandel. Han har også været administrerende direktør i Viasat.

Den anden stifter er Morten Strunge, der stod bag teleselskabet Onfone, som TDC købte for omkring 300 millioner i 2011.

Læs også:

Teleselskabet Plenti skovler 17.000 kunder ind på ét kvartal: Nærmer sig hastigt målet

Tre grunde til at Tjeep og Plenti slår til med mobil-prisbaskere netop nu

Her er teleselskabet Plentis plan med ny mobil-prisbasker med fri data

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S