Peter Mægbæk er dirtektør i Plenti.

Plenti skovler mobilkunder ind - men ender med et kæmpe underskud i det første regnskab

Mobilselskabet Plenti har stor succes med at kapre kunder. Resultatet i selskabets første regnskab er dog alligevel et stort minus. Samtidig har Plenti hårdt brug for mere kapital til den videre udvikling af virksomheden.

Det kan godt være, at teleselskabet Plenti skovlede 17.000 kunder ind i det seneste kvartal og nu nærmer sig målet: 100.000 kunder.

Men det koster knaster at banke et mobilselskab op fra bunden, og det afspejles også i Plentis første årsregnskab, der netop er offentliggjort.

Plenti, der debuterede på telemarkedet i marts sidste år med et pakkeprodukt og fri data, fik i årsrapporten for 2. september 2015 til 28. februar 2017 et resultat før skat på minus 46,9 millioner kroner.

Med personaleomkostninger på blot 14,7 millioner kroner i perioden til 37 medarbejdere, er det også tydeligt, at det er selve etableringen af virksomheden og markedsføringen og driften, der har kostet Plenti dyrt.

“Årsrapporten bærer præg af at det er virksomhedens første siden etablering. Der har i perioden været afholdt betragtelige investeringer til etablering af virksomheden og ikke mindst opbygning af en stærk markedsposition,” lyder det i ledelsesberetningen.

“Resultatet af disse investeringer i virksomheden har været en markant vækst af kundeantal, organisation og omsætning. Afledt heraf har der også været afholdt en række direkte omkostninger til diverse salgskanaler og personale samt den fortsatte intensive markedsføring."

"Det ordinære resultat efter skat udgør -46.890 t.kr.. Ledelsen anser årets resultat for tilfredsstillende.”

Har brug for flere penge
Det fremgår også af regnskabet, at egenkapitalen i Plenti var på minus 34,2 millioner kroner, da regnskabet blev afsluttet.

Samtidig er der dog registreret aktiver for omkring 14,5 millioner kroner.

“Selskabet har tabt kapitalen, men da selskabet er et udviklingsselskab, var dette forventet," forklarer Plenti.  

"Ledelsen arbejder løbende på at sikre et kapitalberedskab der sikrer at selskabet kan imødekomme sine forpligtelser. Det er ledelsens opfattelse at foreliggende aftaler om finansiering og tilførsel af kapital er tilstrækkelige til opfyldelse af denne målsætning,” står der i regnskabet.

Plenti skriver samtidig om den forventede udvikling i selskabet:

“I det indeværende regnskabsår forventer vi at fortsætte virksomhedens vækst og øge kundebasen. Ud over det fortsatte fokus på at vækst i privatmarkedet, vil vi også påbegynde salg til Erhvervsmarkedet. Der vil således også blive investeret i virksomhedens vækst i den kommende regnskabsperiode.”

Preben Damgaard har skudt penge i Plenti
Tidligere i år fik Plenti en stor kapitalindsprøjtning på et tocifret millionbeløb af Preben Damgaard. Preben Damgaard trådte samtidig ind i bestyrelsen.

Peter Mægbæk, der er direktør i selskabet, var i sin tid medstifter og administrerende direktør i Fullrate, som TDC købte i 2009 i en kæmpehandel. Han har også været administrerende direktør i Viasat.

Den anden stifter er Morten Strunge, der stod bag teleselskabet Onfone, som TDC købte for omkring 300 millioner i 2011.

Læs også:

Teleselskabet Plenti skovler 17.000 kunder ind på ét kvartal: Nærmer sig hastigt målet

Tre grunde til at Tjeep og Plenti slår til med mobil-prisbaskere netop nu

Her er teleselskabet Plentis plan med ny mobil-prisbasker med fri data





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere


Datadrevet forretning 2020: Sæt data på den strategiske dagsorden

Forretningspotentialet i data er enormt og vil på mange måder være den udløsende faktor mellem succes og fiasko for mange virksomheder i de kommende år. På denne konference gennemgår vi en række vinder-cases med virksomheder, der i både det små og store har indtænkt data og digitalisering på nye måder i deres dagligdag.

11. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Alka lancerer eget mobilselskab - trykker priserne helt i bund: "For os handler det ikke om at tjene penge"
Forsikringsselskabet Alka lancerer eget mobilselskab, der ifølge selskabet bliver Danmarks billigste.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.