Installerede reklame-software i lange baner på forbruger-computere: Nu skal Lenovo under opsyn i 20 år

For to år siden endte Lenovo i mediernes søgelys efter at have installeret usikker malware på sine computere. Nu falder hammeren fra de amerikanske myndigheder.

Artikel top billede

Selv om det er to år siden, hænger Lenovo stadig på den opsigtsvækkende Superfish-sag.

I en afsluttet sag med de amerikanske myndigheder ender Lenovo med at betale en mindre bøde på 21 millioner kroner for at have installeret Superfish-adware på forbrugerorienterede Lenovo-computere, der alene tæller 750.000 enheder i USA.

Foruden at vise ekstra reklamer på HTTPS-beskyttede sider via root access til computeren videresendte Superfish personfølsomme data om brugeren inklusive login-oplysninger til Superfish’ servere.

For ikke at nævne at det tilknyttede certifikat var pivåbent for alle andre og dermed udgjorde en sikkerhedstrussel for forbrugeren, der havde købt en af Lenovos computere i den periode.

Det kan du læse mere om her: Lenovo går bodsgang efter Superfish: Giver et halvt års gratis antivirus til alle kunder

Ud over bøden skal Lenovo igangsætte et 20 år langt kontrolforløb af sikkerheden med tredjepartkontrollanter på “det meste af sit forbrugerorienterede software forudinstalleret på sine bærbare computere,” skriver de amerikanske handelsmyndigheder.

Skulle Lenovo installere lignende reklame-kanyler af software på sine computere, skal forbrugeren aktivt selv takke ja til det.

Snød som Microsoft

Ifølge de amerikanske myndigheder blev en Lenovo-ejers computer op til 125 procent langsommere på internettet, hvis Superfish var installeret, og reklamefrie sider fik pludselig reklamer.

Derudover bliver Lenovo og selskabet bag Superfish-programmet, VisualDiscovery, kritiseret for måden, forbrugeren har takket ja til Superfish.

Når browseren for første gang åbnede med Superfish installeret, blev forbrugeren mødt af et popup-vindue med information om Superfish. Trykkede du på det røde kryds i hjørnet for at lukke vinduet, accepterede du automatisk Superfish.

Fuldstændig som mange oplevede Windows 10 blive installeret på sin computer, da man afviste installationsvinduet i Windows 7.

Det kan du læse mere om her, da den danske forbrugerombudsmand også udviste kritik af metoden: Dansk Microsoft-chef efter kritik for automatisk download af Windows: "Vores tilgang var for proaktiv, og vi er ærgerlige over, at vi skulle ende hos Forbrugerombudsmanden"

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S