Google anklaget for at benytte bølle- og monopol-metoder: Her er reaktionen fra Google

Google nægter at have udelukket Vivaldi-browseren fra Google Adwords-kampagner, fordi Vivaldi-stifter Jon von Tetzchner offentligt har kritiseret Google.

Artikel top billede

Google reagerer nu på de meget hårde anklager, som blev rettet mod selskabet tidligere på ugen om, at det benytter bølle-metoder og misbruger sit monopol.

Afsenderen er Jon von Tetzchner, der står bag Vivaldi-browseren og i sin tid også var manden bag Opera. 

Jon von Tetzchner mener, at Google har ændret sig som selskab, og i dag eksempelvis i stigende grad forsøger at få brugerne af Googles tjenester til at skifte til Chrome-browseren.

Læs om det her: Manden bag browserne Opera og Vivaldi: Google er blevet et bølle-selskab, der misbruger sit monopol

Samtidig anklager han Google for at udnytte sin dominerende position med Google AdWords til at hindre markedsføringen af Vivaldi.

“For nylig blev vores Google AdWords-kampagner annulleret uden advarsel. Det var anden gang, at jeg har oplevet denne situation,” forklarer Jon von Tetzchner, der mistænker Google for at gøre dette, fordi han offentligt har kritiseret Google flere gange.

Jon von Tetzchner kommer herefter med følgende opsang til Google:

“Som et monopol både inden for søgninger og annoncer viser Google desværre, at man ikke er i stand til at modstå fristelsen til at udnytte magten.”

“Jeg er trist over dette skift fra at være en nørdet, positiv virksomhed til at være den bølle, det er i 2017.”

Her er reaktionen fra Google

Google har nu sendt en kommentar til anklagerne fra Jon von Tetzchner til Computerworld. Her afviser selskabet, at der er noget at komme efter.

“Vi udelukker bestemt ikke nogen fra Adwords, fordi de kritiserer os,” lyder svaret fra Google.

“Vi tager affære over for websteder, der overtræder vores retningslinjer og politikker for download af software, som er der for at sikre, at vores brugere ved præcis, hvad de downloader, og at installationsprocessen er sikker og let at forstå.”

“Vi følger de samme retningslinjer og politikker for vores egne produkter," skriver Google i mailen til Computerworld.

Læs også:

Manden bag browserne Opera og Vivaldi: Google er blevet et bølle-selskab, der misbruger sit monopol

Masser af nye funktioner til din browser: Her er de nye udgaver af Chrome, Vivaldi, Opera og Firefox

Det vrimler med spændende browsere - men danskerne er mest til Chrome og Safari

Vivaldi-stifter om behovet for en ny browser: De andre browsere har for mange begrænsninger

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S