Dugfrisk apport afslører: Vi går glip af skattemilliarder fra Google og Facebook

Store it-giganter som Facebook og Google betaler ikke den skat i EU, som de burde, men nu er der kommet tal på, hvor meget der ikke betales

Artikel top billede

EU-samarbejdet har mistet, hvad der svarer til 40 milliarder danske kroner i ikke betalte skatter fra Google og Facebook alene i perioden 2013 til 2015.

Det skriver Reuters, der har læst en rapport fra EU’s arbejdsreform vedrørende skattereformer. Rapporten bliver offentliggjort i dag torsdag.

Google og Facebook har undgået at indbetale skat ved hjælp af “kreativ omgang med bogføring og skattebetalinger.”

“Store internationale it-giganter minimerer skattebetalinger i EU ved at cirkulere al omsætning til lande med lave skatter såsom Irland og Luxembourg,” skrives det i rapporten.

Google og Facebook er udvalgt til rapporten, da begge virksomheder sender deres omsætning til netop Irland og Luxembourg. Ifølge rapporten betaler Google, hvad der svarer til 0,82 procent af sin omsætning i skat i EU. Uden for EU er tallet ni procent.

Beskat omsætningen i stevet for overskud

EU's arbejdsgruppe kommer med specifikke forslag på, hvordan man kan tvinge de store virksomheder til ikke at kunne omgå de europæiske skatteregler.

Blandt andet at man i fremtiden i stedet skal beskatte omsætningen for virksomhederne i de lande, hvor omsætningen er skabt og ikke som nu, hvor man beskatter overskuddet i det land, hvor virksomheden fysisk er placeret: Ofte Irland.

Rapporten offentliggøres to dage før EU’s finansministre skal mødes i Tallinn for at diskutere emnet. Forslaget støttes allerede op af Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien.

Læs også: Kæmpebøde til Google: Skal betale 18 milliarder kroner i bøde til EU

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil