Fiberselskaberne gør klar til nye investeringer - men hver fiberkunder har allerede kostet 45.000 kroner

Der er investeret mange milliarder kroner i fiber hos de danske elselskaber, og flere af dem kæmper med store underskud. Alligevel vil de nu investere endnu flere penge i fiber.

Artikel top billede

Efter mere end et årti med elselskabernes massive investeringer i fiberbredbånd rundt omkring i landet, bliver der hos flere selskaber lagt op til, at der nu skal graves endnu mere fiber ned i den kommende tid.

Der er dog allerede tabt mere end seks milliarder kroner på fiberprojekterne i form af blandt andet underskud, konkurser og nedskrivninger.

Det skriver Finans, der kan fortælle, at elselskaberne nu er i gang med at investere yderligere 700-800 millioner kroner på udbygningen af deres fibernet.

Den samlede investering i fiber fra elselskabernes side er på 18 milliarder kroner, skriver Finans. Med omkring 400.000 danske fiberkunder, betyder det, at hver eneste fiberkunde har krævet en investering på 45.000 kroner.

Det får ifølge Finans flere teleeksperter til at advare imod, at elselskaberne fortsætter deres investeringer.

Der er kommet langt flere kunder

Finans’ regnestykke tager udgangspunkt i, at der er 400.000 fiberkunder i Danmark.

Ifølge Energistyrelsens opgørelse over antallet af fiberbredbånds-abonnementer i Danmark nåede vi dog i første halvår 2016 op på over 484.000 abonnementer.

Det var en stigning på 15,4 procent i forhold til første halvår 2015, men udviklingen bliver dog især interessant, hvis vi kigger på fiberbredbånd over en 10-årig periode.

Går vi tilbage til første halvår 2007, var der ifølge Energistyrelsen kun lige knap 43.000 abonnementer til fiberbredbånd i Danmark. Det betyder, at antallet af abonnementer er mere end 11-doblet på 10 år.

Læs mere om det her: Fiberbredbånd boomer: For få år siden ringede alle alarmklokker - nu skovler danske fiberselskaber kunder ind

Selvom de danske fiberselskaber i disse år henter masser af nye bredbåndskunder, kæmper de fleste af selskaberne stadig med store underskud.

Få overblikket over det her: Vidt forskellige resultater hos danske fiberselskaber - flere kæmper med blodrøde bundlinjer

Det er ikke kun i Danmark, at der investeres mange milliarder kroner i fiberbredbånd.

Tidligere i år konkluderede en rapport fra interesseorganisationen FTTH Council Europe, at det vil koste 137 milliarder euro - lidt mere end 1.000 milliarder danske kroner - at sikre fiberbredbånd til alle borgere i EU-landene.

Prisen dækker over, hvis man sikrede fiber ved 100 procent af alle hjem, mens 50 procent af dem blev tilsluttet fiberen. Samtidig er der taget højde for, at der allerede i dag er fiber ved 36 procent af hjemmene, mens 11 procent er tilsluttet.

Læs mere om det her: Regnestykket er gjort op: Det koster det at sikre lynhurtigt fiberbredbånd til os alle

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

TD SYNNEX Denmark ApS

Inside Sales Specialist

Københavnsområdet

Erhvervsstyrelsen

AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil