Artikel top billede

Kunstig intelligens vil masseudslette millioner af jobs - men samtidig vil endnu flere nye jobs blive skabt

Frygten for at kunstig intelligens eliminerer jobs i hobetal er helt reel - det vil nemlig ske. Men samtidig vil endnu flere jobs blive skabt, lyder det i ny analyse.

Den dårlige nyhed er, at kunstig intelligens står til at eliminere millioner af jobs i de kommende år.

Den gode nyhed er så til gengæld, at der samtidig vil blive skabt endnu flere jobs med netop kunstig intelligens.

Det er budskabet fra Gartner, der således vurderer, at kunstig intelligens i 2020 netto vil føre til flere jobs i det pulserende erhvervsliv.

Konkret vurderer rådgivningsfirmaet, at kunstig intelligens i 2020 vil skabe 2,3 millioner jobs, mens kunstig intelligens samtidig eliminerer 1,8 millioner - altså er der en halv million jobs i plus i sidste ende.

“Kunstig intelligens vil frem mod 2019 eliminere flere jobs, end der skabes, men Gartner vurderer, at antallet af jobs, der skabes på grund af kunstig intelligens, i 2020 er nok til at opveje underskuddet.”

Samtidig skriver Gartner dog også, at der vil være stor forskel på netto-resultatet fra industri til industri, og at nogle industrier eksempelvis slet ikke vil opleve, at jobs forsvinder med kunstig intelligens - her nævnes specifikt sundheds- og uddannelsessektoren.

“Kunstig intelligens vil forbedre produktiviteten i mange jobs, og hvis det anvendes kreativt, kan det potentielt berige folks karrierer og bruges til at gentænke gamle arbejdsopgaver og skabe nye industrier.”

Disse arbejdsopgaver overtager maskinerne

Også McKinsey har tidligere udgivet en rapport om, hvor mange arbejdsopgaver, der står til at blive overtaget af maskinerne og kunstig intelligens.

Det er nemlig bestemte arbejdsopgaver og aktiviteter, de nye it-løsninger vil overtage, snarere end konkrete stillinger.

"Mens få erhverv kan automatiseres fuldstændig, så vil 60 procent af alle erhverv have mindst 30 procents aktiviteter, der teknisk set kan automatiseres," lød det fra McKinsey i rapporten.

Læs mere her: Stor rapport slår fast: Så mange af dine arbejdsopgaver overtages nu af smarte it-løsninger

McKinsey er i rapporten ikke i tvivl om, at der kommer til at ske store forandringer i de kommende år og årtier.

Ifølge Mckinsey er det som udgangspunkt lettest at automatisere fysiske aktiviteter i meget forudsigelige og strukturerede miljøer, men også data-indsamling og data-behandling er aktiviteter, der let kan automatiseres.

Den type aktiviteter ligger bag 51 procent af alle lønninger i USA, så det er ikke småting, vi her taler om.

Læs også:

Danske it-eksperter: Sådan kommer du i gang kunstig intelligens og machine learning - og får succes med dine projekter

Den vigtigste pointe om kunstig intelligens: Sådan kommer du i gang




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.