Uber blokerede for svenske politifolk med kontroversielt snyde-værktøj

Uber blokerede med snyde-værktøj alle brugere med mail-adresser, der sluttede på @polisen.se og gjorde det samtidig svært at bestille en Uber-bil for brugere tæt på politstationen ved Kungsholmen i Stockholm.

Artikel top billede

Uber har brugte det stærkt kontroversielle Greyball-værktøj mod myndighederne i Sverige.

Det skriver det svenske erhvervsmedie Di Digital.

Eksistensen af Greyball-softwaren blev i foråret første gang afsløret af den amerikanske avis New York Times, men Di Digitals afsløring betyder, at vi nu for første gang har vished for, at softwaren også er blevet brugt i Skandinavien. 

Greyball-softwaren er udviklet med det formål at identificere Uber-brugere, der har tilknytning til offentlige myndigheder og derfor kan forventes at bruge appen med henblik på at retsforfølge tjenestens chaufører.

Læs også: Ny belastende afsløring øger presset på magtfuld Uber-boss: Har snydt myndigheder med særlig software

Blokerede politi-emails

Helt konkret blokerede Uber brugere med mail-adresser, der sluttede på @polisen.se.

Samtidig gjorde Uber det svært at bestille en vogn via Uber, hvis du befandt dig tæt på politstationen ved Kungsholmen i Stockholm.

“Der gik omkring en måned, før vi blev lukket ned. Vi var ikke velkomne som kunder,” siger politiinspektør Anders Thonfors til Di Digital.

I en skriftlig kommentar til det svenske medie oplyser Uber, at virksomheden i dag har forbudt sine medarbejdere at anvende softwaren mod myndighederne.

Genkender særlige adfærdsmønstre

New York Times har tidligere beskrevet, hvordan Uber via softwaren har identificeret myndighedspersoner, hvis de loggede på Uber fra en politistation, eller hvis de på andre måder udviste et særligt adfærdsmønster, der normalt ville kendetegne folk med tilknytning til myndighederne.

Hvis en Uber-bruger blev identificeret som en person med tilknytning til myndighederne blev vedkommende ifølge New York Times præsenteret for en særlig udgave af Ubers app, der viste et manipuleret kort som ikke afslørede positionen på virkelige Uber-chauffører, men i stedet var udstyret med såkaldte "spøgelses-biler." Altså ikke-eksisterende Uber-biler.

Forsøgte de pågældende brugere at bestille en vogn fik de enten deres bestilling annulleret eller modtog en meddelese om, at der ingen tilgængelige biler var i området.

Læs også: 
Indsigt: Kan nyt udspil løse det største problem i 'beskidt' platforms- og deleøkonomi?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job