Amazons vilde vækst-tog buldrer videre: Derfor storsatser Amazon på Alexa og Echo

It-giganten Amazon har travlt med at vokse sig endnu større, og resultaterne i det nye regnskab er beviset på, at selskabets mange tiltag giver pote. Ikke mindst med Alexa og Echo.

Artikel top billede

Man skal spænde sikkerhedsselen, hvis man vil forsøge at følge med udviklingen i et af verdens største it-selskaber, Amazon, i øjeblikket.

Amazon, der efterhånden har 23 år på bagen, har udviklet sig til et regulært vækst-tog, der buldrer videre uden ophold.

Det er ikke bare de 341.000 ansatte og en omsætning i det seneste årsregnskab på 870 milliarder kroner, der gør Amazon ganske frygtindgydende. Det er i lige så høj grad det faktum, at it-gigantens innovationsmotor bliver ved med at spytte nye produkter og services ud på markedet i ét væk.

Alexa og Echo

Det giver pote, hvilket også ses tydeligt i regnskabet for årets tredje kvartal, der netop er offentliggjort.

Her fremhæver Jeff Bezos, stifter af Amazon og direktør i selskabet, især stemme-assistenten Alexa:

“Alene i den seneste måned, lancerede vi fem nye Alexa-enablede enheder, introducerede Alexa i Indien, annoncerede integration med BMW, nåede op på over 25.000 skills, integrerede Alexa med Sonos-højtalere, lærte Alexa at skelne mellem to stemmer og andre ting,” forklarer Jeff Bezos i kvartalsregnskabet.

Amazon-stifteren glæder sig over, at Echo-produkterne, der er Amazons egne højtalere med Alexa indbygget, rates meget højt af kunderne.

“Fordi Alexas hjerne er i AWS-skyen, er hendes nye funktioner tilgængelige for alle Echo-kunder, ikke kun dem, der køber en ny enhed.”

Læs mere her: Test: Amazon Alexa er en nem genvej til det smarte hjem, du drømmer om

“Med tusindvis af udviklere og hardwareproducenter, der bygger nye Alexa-funktioner og -enheder, vil Alexa-oplevelsen fortsætte med at blive endnu bedre,“ lover Jeff Bezos.

I kvartalsregnskabet kan Amazon blandt andet berette, at omsætingen er steget med 34 procent i forhold til samme kvartal sidste år til nu 43,7 milliarder dollars, omkring 277 milliarder danske kroner.

Selve cloud-forretningen, Amazon Web Services, er gået frem med omkring 34 procent i omsætningen.

Flere analytikere i de internationale medier hæfter sig, at Amazon nu er i stand til både at have et højt investeringsniveau og samtidig levere de resultater, som aktionærerne efterspørger.

Læs også:

Margrethe Vestager uddeler kæmpe skattesmæk til Amazon - skal betale milliardbeløb tilbage

5.000 Amazon-ansatte arbejder udelukkende på Amazons ambitiøse tale-projekt

Her er Amazon-stifterens mest enkle (men bedste) råd til dig

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S