Det bliver ekstremt dyrt at etablere 5G: Usikkert om man kan drive en sund forretning med 5G-udgifternes himmelflugt

Prisen for at udvikle og etablere 5G bliver ganske hamper, og det er slet ikke sikkert, at man kan drive en kommercielt bæredygtig 5G-forretning.

Artikel top billede

Foto: Craig Jewell. (Foto: Copyright (2007) Craig Jewell / Craig Jewell)

Vi befinder os nu i 2018, og dermed er vi også kommet et skridt tættere på den 5G-virkelighed, der banker på døren - og som ventes for alvor at ankomme fra 2020.

5G vil betyde gigabit-hastigheder på mobilnetværket, langt lavere latency og helt nye brugsscenarier, eksempelvis inden for internet of things og smart cities.

Det bliver dog alt andet end billigt at udvikle og udrulle et 5G både nationalt og globalt.

Nyhedsbureauet Bloomberg har set nærmere på 5G-regnestykket og skriver, at teleoperatører, chipproducenter, mobilproducenter og softwareselskaber kommer til at spendere omkring 200 milliarder dollars om året på research og investeringer i 5G for at nå dertil, hvor man levere de teknologiske fordele, alle fremhæver ved 5G.

Det svarer til over 1.200 milliarder danske kroner, og det fortæller dermed også en hel del om, hvor store økonomiske interesser, der er på spil, når vi taler 5G.

Derfor er der bekymring

Netop udsigten til at skulle investere milliarder af kroner i 5G er der mange i teleindustrien, der har fremhævet som værende den helt store udfordring.

De økonomiske gevinster er nemlig slet ikke nogen garanti.

Sagen er den, at det fortsat er meget uvist, hvor interesserede kunderne vil være i 5G - og hvor meget de vil være villige til at betaler for de nye mulige muligheder.

Jakob Willer, der er direktør i brancheforeningen Teleindustrien, har tidligere udtalt til Computerworld, at det kan blive rigtig dyrt for teleselskaberne med alle omkostningerne, der er til at købe frekvenstilladelser til 5G, investere i nyt udstyr og så selve udrulningen:

"Der er ikke nogen tvivl om, at vi også er begejstrede for, at teknologien udvikler sig og for, at det bliver hurtigere, at kapaciteten stiger, og at latency falder. Det skaber nogle nye muligheder."

“Men derfra er der et stykke til at kunne gennemskue, hvordan det har betydning for forretningsudviklingen og efterspørgslen, så man kan få forrentet de store investeringer, der ligger i teknologien. Det er der, at vi bliver noget bekymrede," lød det fra Jakob Willer.

Læs interviewet: Danske teleselskaber advarer: 5G kan blive rigtigt dyrt i Danmark - kan vi overhovedet tjene penge på det?

I artiklen hos Bloomberg kan man læse, at det ikke mindst kan blive en udfordring at tjene penge på 5G på de mest modne markeder, fordi der ikke længere er den efterspørgsel efter mere og hurtigere bredbånd, som der var for år tilbage.

“Historisk, fra 1G til 4G, har der været en ret ret direkte evolution både i forhold til forretning og teknologi. Omsætningen voksede proportionelt med brugen,” udtaler en telekonsulent ved navn Chetan Sharma til Bloomberg og tilføjer samtidig, at det ikke bliver så ligetil med 5G.

Mens de forretningsmæssige udfordringer ved 5G er ganske betydelige, så er der ingen tvivl om, at vi rent teknologisk sagtens kan få gavn af den nye netværksteknologi.

Det skyldes ikke bare, at eksempelvis lav latency åbner for nye brugsscenarier, men også at presset på mobilnetværk verden over fortsætter med at stige år for år.

Forbruget af data over mobilnetværk er også steget voldsomt en række år i træk her i Danmark.

Hvert mobile bredbåndsabonnement bruger nu på seks måneder i gennemsnit 34,4 GB. Det er 5,7 GB i gennemsnit per måned, en stigning på 39,8 procent over det seneste år.

Det fremgår af Energistyrelsens telestatistik for første halvår 2017:

Dataforbruget stiger hastigt på det mobile bredbånd: Danskerne bruger 5,7 GB om måneden - og kan ikke nøjes med ét abonnement

Læs også:

Fuld fart på 5G-udviklingen: Telegigant melder om markante fremskridt med 5G-netværk

Kæmpe forventninger til 5G i Danmark: Her er planerne for auktionen over 5G-licenserne

Danske teleselskaber advarer: 5G kan blive rigtigt dyrt i Danmark - kan vi overhovedet tjene penge på det?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job