DFDS investerer voldsomt i it-sikkerhed: “Vi ved, at det en dag går galt”

Efter Mærsk-angrebet i sommeren 2017 har det danske rederi DFDS voldsomt øget sine investeringer i it-sikkerhed

Artikel top billede

I sommeren 2017 blev Danmarks største rederi, Mærsk, ramt af den såkaldte Petya-ransomware.

Et angreb der ikke kun nedlagde flere af Mærsks havneportaler globalt i to uger og kostede selskabet knap 1,9 milliarder kroner. Det ramte også utallige andre virksomheder og offentlige institutioner voldsomt.

Læs mere her: Nyt regnskab slår fast: Cyberangreb har kostet [b]Mærsk næsten to milliarder kroner[/b]

Petya samt daglige hacker-angreb har fået Danmarks næststørste rederi, DFDS, til at hæve sine sikkerhedsinvesteringer voldsomt.

Det skriver Børsen.

"Vi bliver dagligt udsat for hackerangreb, og alle har fået det højt op på agendaen efter angrebet mod Mærsk i sommer," siger topchef Niels Smedegaard til Børsen og fortsætter:

"Vores udgifter stiger med flere hundrede procent om året og ligger nu på et tocifret millionbeløb under 50 mio. kr. Det er mange penge for en virksomhed af vores størrelse, men vi ved også bare, at en dag går det galt. Derfor bruger vi meget krudt på at sikre, at når noget kommer igennem, kan vi sætte tidligt ind, så det ikke lammer os."

Læs også: Sikkerhedsguru skamroser A.P. Møller - Mærsk: Derfor greb selskabet gigantisk hackerangreb helt rigtigt an

69 procent af alle topchefer i rederibranchen fortæller i en rundspørge fra brancheforeningen Danske Rederier, at man har styrket virksomhedens it-forsvar i løbet af 2017.

DFDS har blandt andet indført indsamling af konkrete angreb mod virksomheden, så man bedre kan forberede sig og løbende efteruddannelse af sit personale.

Dog er DFDS blevet ramt af mindre angreb, der ifølge Niels Smedegaard har kostet virksomheden et par timers driftnedbrud.

Læs også: Sådan undgik Danfoss at havne som Mærsk: ”Vi lukkede simpelthen Ukraine ned”

Navnenyt fra it-Danmark

Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job