DFDS investerer voldsomt i it-sikkerhed: “Vi ved, at det en dag går galt”

Efter Mærsk-angrebet i sommeren 2017 har det danske rederi DFDS voldsomt øget sine investeringer i it-sikkerhed

Artikel top billede

I sommeren 2017 blev Danmarks største rederi, Mærsk, ramt af den såkaldte Petya-ransomware.

Et angreb der ikke kun nedlagde flere af Mærsks havneportaler globalt i to uger og kostede selskabet knap 1,9 milliarder kroner. Det ramte også utallige andre virksomheder og offentlige institutioner voldsomt.

Læs mere her: Nyt regnskab slår fast: Cyberangreb har kostet [b]Mærsk næsten to milliarder kroner[/b]

Petya samt daglige hacker-angreb har fået Danmarks næststørste rederi, DFDS, til at hæve sine sikkerhedsinvesteringer voldsomt.

Det skriver Børsen.

"Vi bliver dagligt udsat for hackerangreb, og alle har fået det højt op på agendaen efter angrebet mod Mærsk i sommer," siger topchef Niels Smedegaard til Børsen og fortsætter:

"Vores udgifter stiger med flere hundrede procent om året og ligger nu på et tocifret millionbeløb under 50 mio. kr. Det er mange penge for en virksomhed af vores størrelse, men vi ved også bare, at en dag går det galt. Derfor bruger vi meget krudt på at sikre, at når noget kommer igennem, kan vi sætte tidligt ind, så det ikke lammer os."

Læs også: Sikkerhedsguru skamroser A.P. Møller - Mærsk: Derfor greb selskabet gigantisk hackerangreb helt rigtigt an

69 procent af alle topchefer i rederibranchen fortæller i en rundspørge fra brancheforeningen Danske Rederier, at man har styrket virksomhedens it-forsvar i løbet af 2017.

DFDS har blandt andet indført indsamling af konkrete angreb mod virksomheden, så man bedre kan forberede sig og løbende efteruddannelse af sit personale.

Dog er DFDS blevet ramt af mindre angreb, der ifølge Niels Smedegaard har kostet virksomheden et par timers driftnedbrud.

Læs også: Sådan undgik Danfoss at havne som Mærsk: ”Vi lukkede simpelthen Ukraine ned”

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job