Artikel top billede

Her er de bedste intranet i verden: Sådan er løsningerne blevet udviklet

Ny kåring af de bedste intranet i verden udpeger nogle af kendetegnene ved de mest succesfulde intranet-projekter.

Et godt intranet er alfa og omega for alle moderne virksomheder, hvor medarbejdernes digitale samarbejde prioriteres højt, og videndeling i det hele taget er det, der driver virksomheden frem.

Det er dog lettere sagt end gjort at udvikle og drive intranet-løsningerne, for der er mange både brugermæssige og tekniske beslutninger involveret undervejs.

Hvert år kårer amerikanske Nielsen Norman Group de bedste intranet i verden ud fra en større analyse.

Mens selve listen med de 10 bedste intranet (som du ser nederst) måske mest er interessant for vinderne selv, så er det væsentligt at se nærmere på de kendetegn, der er ved de bedste intranet i verden.

Eksempelvis hvor lang tid det har taget at få løsningerne udviklet.

Sådan er de bedste intranet blevet udviklet

Nielsen Norman Group konkluderer overordnet i analysen, at udviklingenstiden bliver kortere og kortere, når det kommer til intranet.

“Dette års gennemsnit på 14 måneder er det korteste hidtil for vinderne af vores Intranet Design Annual,” lyder det. 

Læs også: Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses

Siden 2014 har det gennemsnitlige intranet-projekt, der er blandt vinderne, varet et år og tre måneder, mens det fra 2001 og frem til da lå på to år og otte måneder i gennemsnit.

På den måde afspejler udviklingen af intranet-løsninger nok også meget godt den generelle udvikling i it-branchen, hvor der kommer stadig mere fokus på agile projekter og iterative processer.

Nielsen Norman Group bemærker da også om udviklingstiden for moderne intranet-projekter:

“Nutidens intranet-projekter involverer ofte iterativ udvikling, hvilket gør det svært at udregne projektets varighed, da siderne konstant videreudvikles.”

Samtidig tilføjer Nielsen Norman Group, at nye værktøjer til udvikling og 'intranet-in-a-box'-løsninger er med til at bidrage yderligere til den korte udviklingstid.

Store organisationer har de bedste intranet

Det fremgår også af analysen, at de førende intranet i verden typisk er at finde i organisationer med mange medarbejdere.

Medianen er 13.000 medarbejdere i dette års undersøgelse, men der er også fire ud af de 10 bedste intranet, der findes i virksomheder med 1.000 eller færre medarbejdere.

Samtidig kan Nielsen Norman Group oplyse, at det gennemsnitlige vinder-team i intranet-konkurrencen har 14 medarbejdere, og at de 10 vinderes teams har mellem tre og 22 medlemmer.

Samtidig står det klart, at man også ofte henter hjælp udefra, når der skal udvikles et intranet. Således har otte af vinderne fået hjælp fra konsulentfirmaer, og i gennemsnit har hver virksomhed haft to eksterne virksomheder med inde over projektet.

De hjælper blandt andet med udviklingen og med at udvikle indhold og træne redaktører, ligesom der også hentes hjælp til informations-arkitekturen og prototyping med videre.

Her er vinderne

De 10 vindere i dette års intranet-undersøgelse fra Nielsen Norman Group fordeler sig med fem virksomheder i USA, to i Canada og en enkelt i Storbritannien, Polen og Italien.

Her er de 10 vindere:

- American Medical Association (US).
- Archer Malmo (US).
- Capital Power (Canada).
- Delta Air Lines (US).
- eBay, Inc. (US).
- GSK (UK).
- Maple Leaf Foods Inc. (Canada).
- PKP Energetyka S.A. (Polen).
- Travelers Insurance (US).
- UN World Food Programme (Italien).

Læs mere om projekterne her.

Læs også:

It-folk elsker at fortælle, at de arbejder agilt: Men gør de nu også det? Her er status

Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Undgå cyberkatastrofen med automatiseret kontrol over sensitive data

Når cyberkriminelle gennemtrænger din sikkerhedsinfrastruktur, bruger de i snit 48 dage til at danne sig et overblik over sensitive data, før de lukker dine systemer og data ned med ransomware. På dette seminar får du derfor et solidt grundlag for at sikre dig overblik over sensitive, virksomhedskritiske informationer. Derudover vil du få et praktisk indblik i, hvordan du beskytter dine informationer, så du er er mindre sårbar når cyberkriminelle trænger ind på dit netværk, samt et overblik over typiske angrebsformer og viden om, hvordan et ransomwareangreb foregår i praksis.

07. februar 2023 | Læs mere


Status og erfaringer fra fem år med GDPR

Vi samler nogle af Danmarks fremmeste GDPR-eksperter trådene efter knapt fem år. Dette giver dig et solidt overblik over de hidtidige erfaringer og sikker viden at basere din indsats på, når du skal planlægge og tilpasse din organisations indsats for at sikre compliance med det omfattende regelkompleks.

07. februar 2023 | Læs mere


ERP-trends 2023

Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på. Herunder hvordan den stadig mere udbredte – og uomgængelige – anvendelse af cloudservices vil påvirke dine muligheder for at få mest muligt ud af dine investeringer.

08. februar 2023 | Læs mere