Artikel top billede

Her er de bedste intranet i verden: Sådan er løsningerne blevet udviklet

Ny kåring af de bedste intranet i verden udpeger nogle af kendetegnene ved de mest succesfulde intranet-projekter.

Et godt intranet er alfa og omega for alle moderne virksomheder, hvor medarbejdernes digitale samarbejde prioriteres højt, og videndeling i det hele taget er det, der driver virksomheden frem.

Det er dog lettere sagt end gjort at udvikle og drive intranet-løsningerne, for der er mange både brugermæssige og tekniske beslutninger involveret undervejs.

Hvert år kårer amerikanske Nielsen Norman Group de bedste intranet i verden ud fra en større analyse.

Mens selve listen med de 10 bedste intranet (som du ser nederst) måske mest er interessant for vinderne selv, så er det væsentligt at se nærmere på de kendetegn, der er ved de bedste intranet i verden.

Eksempelvis hvor lang tid det har taget at få løsningerne udviklet.

Sådan er de bedste intranet blevet udviklet

Nielsen Norman Group konkluderer overordnet i analysen, at udviklingenstiden bliver kortere og kortere, når det kommer til intranet.

“Dette års gennemsnit på 14 måneder er det korteste hidtil for vinderne af vores Intranet Design Annual,” lyder det. 

Læs også: Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses

Siden 2014 har det gennemsnitlige intranet-projekt, der er blandt vinderne, varet et år og tre måneder, mens det fra 2001 og frem til da lå på to år og otte måneder i gennemsnit.

På den måde afspejler udviklingen af intranet-løsninger nok også meget godt den generelle udvikling i it-branchen, hvor der kommer stadig mere fokus på agile projekter og iterative processer.

Nielsen Norman Group bemærker da også om udviklingstiden for moderne intranet-projekter:

“Nutidens intranet-projekter involverer ofte iterativ udvikling, hvilket gør det svært at udregne projektets varighed, da siderne konstant videreudvikles.”

Samtidig tilføjer Nielsen Norman Group, at nye værktøjer til udvikling og 'intranet-in-a-box'-løsninger er med til at bidrage yderligere til den korte udviklingstid.

Store organisationer har de bedste intranet

Det fremgår også af analysen, at de førende intranet i verden typisk er at finde i organisationer med mange medarbejdere.

Medianen er 13.000 medarbejdere i dette års undersøgelse, men der er også fire ud af de 10 bedste intranet, der findes i virksomheder med 1.000 eller færre medarbejdere.

Samtidig kan Nielsen Norman Group oplyse, at det gennemsnitlige vinder-team i intranet-konkurrencen har 14 medarbejdere, og at de 10 vinderes teams har mellem tre og 22 medlemmer.

Samtidig står det klart, at man også ofte henter hjælp udefra, når der skal udvikles et intranet. Således har otte af vinderne fået hjælp fra konsulentfirmaer, og i gennemsnit har hver virksomhed haft to eksterne virksomheder med inde over projektet.

De hjælper blandt andet med udviklingen og med at udvikle indhold og træne redaktører, ligesom der også hentes hjælp til informations-arkitekturen og prototyping med videre.

Her er vinderne

De 10 vindere i dette års intranet-undersøgelse fra Nielsen Norman Group fordeler sig med fem virksomheder i USA, to i Canada og en enkelt i Storbritannien, Polen og Italien.

Her er de 10 vindere:

- American Medical Association (US).
- Archer Malmo (US).
- Capital Power (Canada).
- Delta Air Lines (US).
- eBay, Inc. (US).
- GSK (UK).
- Maple Leaf Foods Inc. (Canada).
- PKP Energetyka S.A. (Polen).
- Travelers Insurance (US).
- UN World Food Programme (Italien).

Læs mere om projekterne her.

Læs også:

It-folk elsker at fortælle, at de arbejder agilt: Men gør de nu også det? Her er status

Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere