Dataindsamlende Android-apps får travlt hvis de skal overholde persondataforordning

Flertallet af dataindsamlende apps får problemer med at overholde GDPR, på grund af måden datoen indsamles på

Artikel top billede

Apps der indsamler persondata som kontakter og gps-oplysninger får problemer med at overholde den kommende persondataforordning, GDPR, der træder i kraft til maj.

Det viser en undersøgelse foretaget af det israelske softwareselskab SafeDK, der udvikler SDK-pakker til mobilapps. Det skriver Dig.no

Netop SDK’er (software Development Kit) kan indsamle persondata i form af positionsdata, liste over installerede apps samt brugerens kontakter og til tider også oversigt over sendte sms’er.

SDK’er er ofte udviklet af tredjepart, men det er app-udvikleren, der er ansvarlig for, hvilke data der indhentes. Og derfor kan mange komme i klemme i forhold til den kommende EU-forordring, hvis deres app hentes i et EU-land.

Læs også: Dansk enegang redder vigtig database fra GDPR: Må stadig slå domænenavne op uden dommerkendelse

Blandt andet fortæller de nye regler, at app-udvikleren skal informere sine brugere om, hvad de indsamlede data benyttes til.

Android-udviklere har dog ikke helt til den 25 maj, for at få problemet løst. Google indfører restriktioner allerede fra den første februar, hvor Google Play Store vil advare brugere, inden de downloader, hvis en app ikke overholder de nye krav.

Dette gælder særligt, hvis de indsamlede oplysninger intet har med funktionen i appen at gøre.

Op imod 55 procent af de gennemgåede apps i rapporten var ikke parat til at overholde de nye retningslinjer.

Læs også: Danske virksomheder er voldsomt langt bagude med GDPR - det kan blive en bekostelig affære

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird