Artikel top billede

NNIT klar med årsregnskab: “Vi afslutter et turbulent 2017 med stærkt fjerde kvartal’

Det har været et turbulent år for NNIT, der nu er klar med den endelige opgørelse over året, hvor bundlinien er vokset minimalt, men hvor selskabet til gengæld har købt op og bygget nyt.

”Vi afslutter et turbulent 2017 med et stærkt fjerde kvartal, så nu går vi ind i 2018 med ro i maven. Efter et udfordrende tredje kvartal, er jeg glad for, at vi endte 2017 med høj overskudsgrad i fjerde kvartal.”

Sådan lyder det fra NNIT’s topchef, Per Kogut, som en kommentar til selskabets netop udsendte 2017-regnskab.

Det viser en vækst i omsætningen på 4,6 procent, mens bundlinien er vokset blot 0,4 procent i forhold til 2016.

Ifølge selskabet er omsætningen blevet påvirket af et forlig med regionernes datterselskab Amgros om levering af it-systemet Apoto. 

Uden dette forlig ville omsætningen være steget 5,5 procent, lyder det fra selskabet.

Voldgiftssagen kostede NNIT 33 millioner på driften.

Du kan læse mere om denne historie her: Voldgiftsag spænder ben for NNIT's vækst: “Forliget er lagt bag os, men det er da drønærgerligt, for det påvirker jo vores tal for tredje kvartal ganske dramatisk"

Datacenter og opkøbt

Året har ikke mindst været præget af NNIT’s opkøb af Scales, som er blandt selskabets allerstørste nogensinde, samt opførelsen af et nyt datacenter til 280 millioner kroner.

“Vækst gennem opkøb er nyt for NNIT, og vi forfølger også fortsat en organisk vækststrategi men er åbne for at nære væksten gennem lignende opkøb, når muligheden byder sig,” lyder det fra Per Kogut.

Du kan læse mere om Scales-købet her: Opkøbt af NNIT for en måned siden: Nu tikker million-ordre ind hos Scales

Selskabet meddeler iøvrigt, at det for tiden ansætter flere folk uden for Danmark end i Danmark.

“Samlet set er vi 1400 medarbejdere ansat i udlandet; i Kina har vi åbnet yderligere et kinesisk salgskontor i Shanghai; i Thailand har vi åbnet kontor, og vores base i Tjekkiet tæller nu flere end 20 nationaliteter,” lyder det fra selskabet.

Stadig dybt afhængig af Novo Nordisk

NNIT udspringer af Novo Nordisk-koncernen, som stadig er selskabets ubetinget største kunde.

Det har imidlertid længe været et mål for NNIT gradvist at frigøre sig fra den store afhængighed af denne enkelte, store kunde.

I forbindelse med årsregnskabet meddeler selskabet da også, at Novo Nordisks andel af omsætningen er faldende. Novo Nordisk står dog fortsat for 42,7 procent af NNIT’s omsætning.

I fjor var det 44,8 procent.

NNIT meddeler, at ordrebogen for 2018 lige nu indeholder ordrer for 2,2 milliarder kroner. Det er fire procent mere end på samme tidspunkt i fjor.

NNIT forventer, at 2018 vil byde på en vækst i nettoomsætningen på mellem fire og syv procent.

“Ordrebogen viser fortsat usikkerhed omkring væksten i omsætningen fra vores største kunde, som kan gå hen og påvirke 2018, men vi opfatter vores langsigtede mål på omsætningsvækst på fem procent som opnåeligt,” lyder det fra Per Kogut.

Du kan læse et større interview med Per Kogut på cw.dk senere på dagen.

Læs også:

Novo Nordisks betydning for NNIT's omsætning falder: "Vi fik jo en brat opvågning sidste sommer"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere