Google går benhårdt efter sikkerhedsmarkedet: Lancerer nyt sikkerhedsfirma med kæmpe infrastruktur i ryggen

Alphabets nye sikkerhedsfirma, Chronicle, vil gøre brug af Googles evner inden for dataanalyse.

Artikel top billede

Det påvirker alle virksomheder, når giganter som Google kigger i retning af deres brancher, og nu er turen kommet til sikkerhedsbranchen.

Moderselskabet Alphabet har netop lanceret et selvstændigt it-sikkerhedsfirma under navnet Chronicle, der skal gøre brug af Googles infrastruktur og evner indenfor cloud, machine learning og dataanalyse.

Chronicle er det tredje og seneste spin-off fra Alphabets såkaldte “moonshot-factory”, der også har skabt Waymo og Verily, der arbejder med henholdsvis selvkørende biler og sundhedsteknologi.

Den tidligere Symantec-topchef Stephen Gillett bliver CEO.

Det er endnu yderst sparsomt med detaljerne om Chronicles produkt(er), men ifølge Stephen Gillett bygger Chronicle på tanken om, at Alphabet og Googles infrastruktur og teknologi kan bruges til at analyser potentielle trusler markant hurtigere, end det ellers er muligt i dag.

“Chronicle har én stor fordel: Vi bygger og kører det på den samme hurtige, kraftfulde og skalerbare infrastruktur, der også driver flere andre Alphabet-initiativer, som kræver enorm processorkraft og storage,” skriver Gillett i et blogindlæg.

Ifølge Stephen Gillett kommer Chronicle til at kunne gennemføre analyser, der i dag tager både timer og dage, på få minutter.

Derudover lægger han tilsyneladende op til, at Chronicle skal opbevare og analysere kundernes data løbende for at opdage mønstre, der er relevante for sikkerheden.

"Mere og billigere storage, end virksomhederne ellers kan få, skal gøre det muligt for dem at opdage mønstre fra flere datakilder gennem flere år."

"Sammenholdt med machine learning og search, bør vi kunne vise virksomheder deres samlede sikkerhedsbillede i langt højere opløsning, end de får i dag."

Chronicle kommer også til at give adgang til Googles malware-database, VirusTotal.

Læs også: Google brænder 68 millioner kroner af om dagen på vilde fremtids-projekter

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job