Google går benhårdt efter sikkerhedsmarkedet: Lancerer nyt sikkerhedsfirma med kæmpe infrastruktur i ryggen

Alphabets nye sikkerhedsfirma, Chronicle, vil gøre brug af Googles evner inden for dataanalyse.

Artikel top billede

Det påvirker alle virksomheder, når giganter som Google kigger i retning af deres brancher, og nu er turen kommet til sikkerhedsbranchen.

Moderselskabet Alphabet har netop lanceret et selvstændigt it-sikkerhedsfirma under navnet Chronicle, der skal gøre brug af Googles infrastruktur og evner indenfor cloud, machine learning og dataanalyse.

Chronicle er det tredje og seneste spin-off fra Alphabets såkaldte “moonshot-factory”, der også har skabt Waymo og Verily, der arbejder med henholdsvis selvkørende biler og sundhedsteknologi.

Den tidligere Symantec-topchef Stephen Gillett bliver CEO.

Det er endnu yderst sparsomt med detaljerne om Chronicles produkt(er), men ifølge Stephen Gillett bygger Chronicle på tanken om, at Alphabet og Googles infrastruktur og teknologi kan bruges til at analyser potentielle trusler markant hurtigere, end det ellers er muligt i dag.

“Chronicle har én stor fordel: Vi bygger og kører det på den samme hurtige, kraftfulde og skalerbare infrastruktur, der også driver flere andre Alphabet-initiativer, som kræver enorm processorkraft og storage,” skriver Gillett i et blogindlæg.

Ifølge Stephen Gillett kommer Chronicle til at kunne gennemføre analyser, der i dag tager både timer og dage, på få minutter.

Derudover lægger han tilsyneladende op til, at Chronicle skal opbevare og analysere kundernes data løbende for at opdage mønstre, der er relevante for sikkerheden.

"Mere og billigere storage, end virksomhederne ellers kan få, skal gøre det muligt for dem at opdage mønstre fra flere datakilder gennem flere år."

"Sammenholdt med machine learning og search, bør vi kunne vise virksomheder deres samlede sikkerhedsbillede i langt højere opløsning, end de får i dag."

Chronicle kommer også til at give adgang til Googles malware-database, VirusTotal.

Læs også: Google brænder 68 millioner kroner af om dagen på vilde fremtids-projekter

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S