Statens Administration henter store gevinster på billige software-robotter: "Vi har et mål om, at robotterne inden udgangen af 2018 skal frigøre 8.000 timer i driften"

Fra Computerworlds arkiv: Direktør for Statens Administration, Trolle Klitgård Andersen, har i stor stil indført software-robotter, der nu er ved overtage alle de mest simple og rutineprægede opgaver i styrelsen. Det koster i omegnen af 150.000 kroner at udvikle en softwarerobot, og den udgift har Statens Administration tjent hjem i løbet af et år.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Historien om hvordan Statens Administration byggede en ny styrelse fra "scratch"
  • Et bud på, hvordan du tilpasser din organisation, når dit it-setup skal understøtte en hær af robotter
  • Et indblik i de krav som det stiller til medarbejderne, når de skal samarbejde med robotter
1.071
5:30 min
Denne artikel stammer fra Computerworlds arkiv. Den blev første gang bragt 27. februar 2018.

Da den danske embedsmand Trolle Klitgård Andersen i 2015 overtog styringen af Statens Administration, fik han ansvaret for én altoverskyggende opgave:

Han skulle opbygge en styrelse fra 'scratch'.

Folketinget havde på det tidspunkt netop vedtaget, at Statens Administration skulle flyttes fra København til Hjørring, og det viste sig, at blot en håndfuld af styrelsens 228 medarbejdere valgte at flytte med.

Vil du gerne læse resten? Bliv abonnent

Hvad er Computerworld Premium? Se gratis artikel her

Allerede abonnent?

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Prøv Premium i en måned

19,-

eksklusiv moms

Køb nu
1 måned 195,-
12 måneder 1.795,-

Første måned koster 19 kroner. Herefter er prisen 195 kroner pr. måned. Alle priser er eksl. moms. Med moms er prisen hhv. 23,75 kroner for første måned og herefter 243,75 kroner pr. måned samt 2.243,75 kroner for 12 måneder. Automatisk fornyelse af abonnement.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

KMD tippede Tech Mahindra om opsigelse af tryghedsaftaler

0 Premium-indhold

Tech Mahindra opsagde tryghedsaftaler for kommende IBM-ansatte syv uger efter KMD: Fra nytår forsvinder 10 måneders fratrædelsesperiode

0 Premium-indhold

I juni tabte Tech Mahindra stor kontrakt til IBM: Nu er landechefen for Danmark færdig

0 Premium-indhold

Danske it-folk dumper opgraderinger til Windows 10: "Få testet de forpulede 'funktionsopdateringer' noget bedre!"

0 Premium-indhold

SMV'er mangler stadig basal it-sikkerhed: “Der er simpelthen ikke nok økonomi i det for de store virksomheder”


Premium
KMD tippede Tech Mahindra om opsigelse af tryghedsaftaler
KMD gjorde Tech Mahindra opmærksom på, at selskabet ville opsige sine tryghedsaftaler i foråret. Få uger senere fulgte Tech Mahindra trop og lavede samme manøvre. "Tech Mahindra er en stor samarbejdspartner for KMD, og vi gav dem en orientering om, at KMD påtænkte at opsige tryghedsaftalerne. På det tidspunkt var vores egne medarbejdere også orienteret," lyder det fra KMD.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Gør som millioner af andre brugere i hele verden - bind hele dit forretningssystem sammen med Microsoft Dynamics 365 Business Central
Alle kender efterhånden til ”digital transformation”, og uanset hvor langt din virksomhed er i processen, så kan I med det rette forretningssystem, tage de nødvendige skridt og løfte det hele op i skyen. Herigennem opnår I højere effektivitet gennem automatisering og enklere arbejdsgange for jeres medarbejdere. Det er nemt og hurtigt at komme i gang, og løsningen kan tilpasses i takt med at jeres forretningsbehov ændrer sig. Bliv klogere på Microsoft Dynamics 365 Business Central her.