Danmarks største virksomhed i gang med gigantisk digital revolution: "Vi er nået til et punkt, hvor vi er nødt til at reagere"

Interview: A.P. Møller Mærsk har sat gang i en altomfattende digital revolution. Processen er drevet af kundernes digitale efterspørgsel, siger CDO Ibrahim Glocken. Og den får stor indvirkning på hele selskabets forretning.

Artikel top billede
Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • En indblik i, hvordan Danmarks største virksomhed arbejder med digitalisering
  • Svaret på, om det er lidt sent, at man kommer i gang med det her hos A.P. Møller Mærsk.
  • Et overblik over, hvordan man hos A.P. Møller Mærsk arbejder sig tilbage mod kerneforretningen.
1.397
7 min
I gamle dage var det med at krydse fingre, når en container blev forseglet på havnen i Shanghai, hvorfra den skulle indlede sin lange rejse til søs, før den kunne blive pillet af det lyseblå fragtskib med den ikoniske hvide syvtakkede stjerne i stævnen. 

Men den seneste tid har man hos den danske containersværvægter A.P. Møller Mærsk lanceret en lang række digitale initiativer, der skal sætte kunden i centrum.

Konkret er man hos A.P. Møller Mærsk gået i gang med en lang række initiativer i forbindelse med digitaliseringen af virksomheden.

Disse digitale initiativer skal binde virksomhedens grene sammen, så for eksempel APM Terminals taler med Maersk Lines. 

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    EXCHANGE Driftskonsulenter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Security Consultant (GRC)

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car