TDC har fundet årsagen til mandagens kæmpenedbrud: Mobilnetværket blev lagt ned af database-fejl

TDC har fundet fejlen til det kæmpe-nedbrud, der mandag ramte mere end 1,8 millioner danskere.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC har efter flere dages hektisk arbejde fundet årsagen til, at selskabets mobilnetværk mandag gik ned.

Nedbruddet berørte op ad dagen mere end 1,8 millioner danskere.

Det skyldtes en fejl i det databasesystem, der håndterer adgangen til opkald over 4G-nettet, meddeler selskabet nu.

Fejlen gjorde, at systemet blev overbelastet og ikke kunnde klare presset, hvilket betød, at alle ud- og indgående opkald blev blokeret. Det drejede sig både om opkald via IP og 4G-mobilnetværket.

Al mandskab

Ifølge TDC har al disponibelt mandskab været sat på sagen for at sikre, at driften igen blev stabil.

TDC har både brugt eget mandskab og forskellige teknikere fra selskabets underleverandører for at få løst problemet.

“Men vi er godt klar over, at denne fejl har været til stor gene for vores kunder,” lyder det fra koncerndirektør Michael Moyell Juul i en udsendt meddelelse.

Ifølge ham er det nu blevet sikret, at fejlen ikke kan ske igen.

“Vi har nu truffet alle nødvendige foranstaltninger for at sikre robustheden af underkompontenten,” som det lyder fra TDC.

Nedbruddet ramte i første omgang 450.000 TDC-kunder, men bredte sig i løbet af mandagen.

Læs også: TDC-nedbrud kostede Jyske Bank 70 procent af effektiviteten: “Vi vidste, at et eller andet var helt galt”

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S