Udviklingschef: "Hvis du producerer maskiner eller oliefiltre eller hvad som helst i dag, så vil du om kort tid være nødt til at kunne tilbyde IoT-enablede produkter."

Interview: Den digitale omstilling kan blive dyr for dansk erhvervsliv, hvis der ikke skaffes kvalificeret arbejdskraft og tænkes mere modigt i innovation og IoT-løsninger, siger Morten Wagner, udviklingschef i GTS-instituttet Force Technology. "Vi har mange dygtige virksomheder i Danmark, men vi har et problem med risikovillighed," siger han.

Artikel top billede
Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Hvorfor de danske virksomheder, som producerer fysiske produkter, skal udvikle sig til at være IoT-virksomheder hvis de vil overleve
  • Hvordan Nordic IoT-Centre tilbyder rådgivning og sparring til virksomheder
  • Hvad den primære udfordring for danske virksomheder er pt.
1.097
5:30 min
”Digitaliser eller dø” er den dramatiske titel på en bog af den franske teknologiblogger og IT-chef Nicolas Windpassinger, som udkom sidste år.

Men det er også realiteten for en meget stor del af dansk erhvervsliv, siger Morten Wagner, udviklingschef for GTS-instituttet og teknologivirksomheden FORCE Technology. Og uret tikker.

Virksomheder, der forsømmer den digitale omstilling og ikke sørger for at få implementeret IoT-løsninger i organisation, produktion og slutprodukter, risikerer at blive udkonkurreret og overflødiggjort i løbet af få år.

”De fleste danske virksomheder, som producerer fysiske produkter, skal udvikle sig til at være IoT-virksomheder inden for de næste 10 år, hvis de vil overleve,” siger Morten Wagner, som står i spidsen for Force Technologys IdemoLab, virksomhedens afdeling for udvikling og design af smarte produkter, IoT-løsninger, og strategisk, digital innovation.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    KMD A/S

    Product Owner

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Security Consultant (GRC)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S