Test: Så skræmmende nemt og effektivt er det at handle i Amazons fuldautomatiske Go-supermarked

Reportage, Amazon Go, Seattle: De 3,5 millioner amerikanere og tusindvis af danskere, der i dag arbejder som kassemedarbejdere, skal være bekymrede. Computerworld har besøgt Amazon Go - det fuldautomatiske supermarked helt uden kasser eller betalingsautomater.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Gennemgang af Amazon Go-supermarkedet
  • Teknologierne bag selvbetjeningsløsningen
  • Hvad COOPs strategiske svar er på Amazons udfordring
1.233
6:15 min
På 7. Avenue i Seattle ligger et mindre supermarked diskret placeret i bunden af en stor sort skyskraber.

Normalt tiltrækker supermarkeder ikke turister fra hele verden.

Men uden for netop denne butik står der konstant en mindre flok nysgerrige med kameraer, mobiltelefon og orange muleposer, som indikerer at nogle adem allerede har været indenfor.

På poserne står der Amazon Go.

For den lille butik, som mest af alt minder om en Døgnnetto, er skabt afonline-giganten Amazon.

Og butikken kører helt uden kassemedarbejdere eller de enormt besværlige scan-selv-løsninger, som bliver stadigt mere udbredte.

Det er i øvrigt en stor ting. Ikke mindst fordi 3,5 millioner amerikanere i dag arbejder som kassemedarbejdere - så en hurtig udrulning af teknologierne vil for alvor gøre ondt på både medarbejdere og arbejdsløshedsstatstikker.

For butikker, som sælger standardvarer som supermarkeder, er der dog en helt klar besparelse at hente.

Især kan der realiseres besparelser på personalesiden i takt med at teknologien bag løsninger som Go bliver billigere.

Men der er også bundlinjekroner at hente ved at fjerne kasselinjerne i supermarkederne, som i dag optager dyre kvardratmetre og koster i indkøb og vedligehold af kasseterminaler.

Åbent for alle efter lukket beta
Amazon Go slog dørene op for alle interesserede i begyndelsen af 2018 efter lidt over et år i en lukket beta, hvor kun særligt indbudte kunne handle.

Men nu kan alle, så længe de downloader Amazons gratis Amazon Go app og opretter en profil, besøge supermarkedet.

Og det er populært, kan Computerworld konstatere, da vi går på indkøb en solrig søndag i maj.

Her er ikke proppet, men i modsætning til et normalt besøg i den lokale Netto eller Fakta, tager knapt halvdelen af alle gæster fotos af dem selv og supermarkedet.

Amazon Go råber ikke højt om sig selv og facaden er enkel og højteknologisk.

Igennem nogle af vinduerne kan man se medarbejdere forberede de - gode - sandwich og salater, som supermarkedet også sælger.

Amazon Go er åbent for alle og har været det siden begyndelsen af 2018. For overhovedet at kunne komme ind, skal du downloade den gratis Amazon Go-app.

Du skal desuden have en Amazon-konto og have den forbundet til et kreditkort, så Amazon kan trække penge på kortet.

Når du handler, får du ikke besked med det samme om, at varerne er tilføjet til din kurv. I stedet skal du stole på, at Amazon har fanget det hele, når selskabet sender dig en kvittering efter dit køb.

Med appen installeret og sat op - hvilket tog os tre minutter - kan du gå ind i butikken.

Du skal dog forbi en række automater, som skanner en QR-kode i din app for at identificere dig.

Hele løsningen minder mest af alt om de skannere, som læser dit boardingpas i moderne lufthavne.

Inde i Amazon Go er det lidt et antiklimaks. Selve butikken minder mest af alt om en Døgnnetto eller lignende, hvor fokus er på færdiglavet mad, drikkevarer og slik.

For de enkelte brugere er der ikke den store forskel fra et normalt supermarked.

En lidt sjov ting er dog, at prisskiltene er af papir og derfor skal skiftes manuelt - hvor mange danske butikker i dag bruger digitale løsninger.

Samtidig står der en medarbejder og fysisk bevogter øl- og vinsektionen, som kræver fremvisning af ID, før du kan handle i den.

Her er en oplagt mulighed for at digitalisere, som man kan forestille sig løber ind i den ofte ret restriktive amerikanske alkohollovgivning.

Amazon har ikke i detaljer fortalt, hvordan butikken holder øje med de ting, som du propper ned i kurven eller hvordan den kan regne ud, at du sætter en vare tilbage på hylden.

Men Wired har tidligere gennemgået, hvordan massevis af sorte overvågningskameraer i loftet - kombineret med vægtfølsomme sensorer i hylderne - kan spore, hvad du eller din familie køber.

Amazon selv siger, at man anvender såkaldt "sensor fusion" når du handler, hvilket indikerer, at der er flere forskellige sensorer i gang.

Mens den samlede oplevelse er en ekstremt nem købsoplevelse så betyder den udbredte brug af kameraer, at nogle givetvis vil føle sig overvågede, fordi kameraerne tilføjer et ekstra element oven i de data, som butikskæderne allerede har om dine madvaner.

Amazon har dog tidligere fortalt Washington Post, at butikkens kameraer ikke anvender ansigtsgenkendelse.

Hylderne med varer i butikken ligner ethvert andet supermarked, som Computerworld har været i. Priserne er dog i den lidt høje ende.

Bemærk, hvordan priserne er printet på papir - digitaliseringen er ikke helt gennemført endnu.

De orange muleposer, som præger bybilledet foran butikken, er gratis, men vil du have et minde i form af et kaffekrus eller en termoflaske med hjem koster det dig.

Souvenirhylden var godt besøgt, hvilket passer meget godt med mængden af kamera-bærende turister i butikken

Når alle ønskerne på indkøbslisten er streget ud, er det blot at forlade butikken igennem de samme maskiner, som da du kom ind.

Den store forskel er dog, at du ikke skal skanne hverken dine varer eller din app for at forlade butikken.

Bare gå hen mod en af de lave låger, vent to-tre sekunder, og når lågen går op, forlader du blot butikken. Resten finder Amazon selv ud af.

Umiddelbart efter at vi havde forladt butikken, takkede Amazon Go-appen os for besøget og fortalte, at vi snarest ville modtage vores kvittering (se til højre).

Kvitteringen ankom efter cirka 10 minutter og passede præcist med det, som vi havde handlet. Kvitteringen indeholdt desuden ikke de varer, som vi havde taget ned fra hylderne og derefter sat på plads igen.

På kvitteringen fremgår det også, at vi var lidt over 10 minutter i butikken. Noget som nok kunne have været reduceret til tre-fire minutter, hvis ikke undertegnede havde stoppet op for at tage fotos.

Amazon har endnu ikke offentliggjort nogle planer om at rulle Go-konceptet ud andre steder end i Seattle.

Men med Amazons opkøb af supermarkedskæden Whole Foods i august 2017 har e-handelsgiganten i hvert fald vist en meget klar intention om også at spille en rolle i når det kommer til fysiske butikker.

COOP: Vi skal ikke gå op imod Amazon på deres banehalvdel
Lanceringen af Amazon Go har også gjort indtryk i Danmark, hvor Computerworld tidligere har talt med CTO, CFO og ansvarlig for koncernens strategikontor Kræn Østergaard Nielsen i podcasten "Tech fra Toppen".

Kræn Østergaard Nielsens svar er, at at "løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon.”.

Men hvad er løsningen så? Det har Kræn Østergaard Nielsen et bud på i den episode af Tech fra Toppen, som du kan høre nedenfor. Du kan også finde Tech fra Toppen på iTunes (link) eller RSS (link).


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Computerfans' paradis kæmper for livet: Nye nørder har indtaget Tokyos elektriske kvarter

0 Premium-indhold

Derfor sidder Microsoft tungt på det danske cloud-marked: Banker de andre leverandører med længder

0 Premium-indhold

Bankdata har ansat 59 specialister på et år: Det har været relativt nemt

0 Premium-indhold

CIO Kristian Hjort-Madsen har spredt PFA's it ud i alle mulige retninger for at få mere kog i gryden: "Jeg tror simpelthen ikke på, at vi it-folk tænker visionært nok"

0 Premium-indhold

Dansk Fujitsu-chef er på sin første tur til Japan: "Man skal være lidt opmærksom, inden man begynder at blive for morsom"


Premium
Computerfans' paradis kæmper for livet: Nye nørder har indtaget Tokyos elektriske kvarter
Reportage: Tag med til Akihabara, der har været kendt som Tokyos elektriske bydel. Kvarterets gamle omdømme er under pres. De gamle boder med komponenter til selvbyggerne er kommet kraftigt i undertal, mens de nye nørder er rykket ind.
Computerworld
SSD står overfor et stort teknologisk spring: Nu kommer næste generation - og den er stærkt forbedret
SSD-diske står overfor et af de store teknologiske spring med udviklingen af næste generations teknologi.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.